*****معرفي انواع نسبت هاي مالي***** آموزشي

شروع موضوع توسط يعقوب حسين زاده ‏22 جولای 2004 در انجمن تالار گفتمان بورس

?

تا چه حد مطالب ارايه شده سودمند بوده است؟

  1. خيلي زياد

    99.5%
  2. زياد

    0.5%
  3. متوسط

    0 رای
    0.0%
  4. كم

    0 رای
    0.0%
  5. خيلي كم

    0 رای
    0.0%
  6. اين مطالب ربطي به بورس ندارد و از آنها نمي توان استفاده نمود

    0 رای
    0.0%
  1. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    سلام دوستان
    قصد دارم مطالبي رو در مورد چگونگي استفاده از روش هاي مديريت استراتژيك در بورس به منظور تحليل قدرت رقبا - جايگاه شركت در صنعت - شايستگي هاي محوري و چگونگي تبديل شدن دارايي هاي پايه به آن- و .... مطلب بنويسم .
    اول مي خواستم ببينم كسي در اين مورد مايل هست بدونه يا نه؟ جواب بدين منمدل گرم شم و ادامه بدم.
    البته با اجازه اساتيد بزرگوار كاميار خان-علي آقاي گل
     
  2. علي مددي

    علي مددي New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏16 جولای 2004
    ارسال ها:
    445
    تشکر شده:
    5
    به به

    سلام :
    از تمايل بيشتره. بنده به شخصه بسيار علاقه مند هستم. اميدوارم حتي اگر دوستان نسبت به اظهار تمايلشان هم اقدام نكردند باز هم جنابعالي زحمت خود را بكشيد. پيشايش متشكرم.
     
  3. محمد رضا

    محمد رضا New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏16 جولای 2004
    ارسال ها:
    826
    تشکر شده:
    0
    با سلام

    به قول آقاي مددي از تمايل بيشتره و مشتاقانه منتظر خواندن بيانات شما در اين زمينه هستيم.

    با تشكر
     
  4. سكيورمن

    سكيورمن New Member عضو تازه

    تاریخ عضویت:
    ‏18 جولای 2004
    ارسال ها:
    78
    تشکر شده:
    0
    سلام

    سلام
    آقا خيلی کارتون درسته از قديم گفتن نيکی او پرسش ما که خفن مشتاقيم
    يا علی
     
  5. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    سمعاْ و طاعتا

    با سلام خدمت دوستان عزيز
    كافيه علي آقا امر كنند ما هم به روي چشم.
    پيشاپيش از علي آقا و محمدرضا و سكيورمن تشكر مي كنم.
    باشه انشا ا.. سعي مي كنم از دوشنبه مطالبمو جمع جور كنم و سلسله وار براي دوستان بنويسم البته همه دوستان اين مطالبي رو كه مي خوام بگم بلدن و دست و پا شكسته ياد آوري مي كنيم.
    فقط يك مشكل كوچيك دارم اونم پروژه درسيمه افتادم تو بد هچلي بعد از اينكه اونو نوشتم انشاا.. كه تا آخر هفته بعد يك مطلب سعي مي كنم بدم خدمت دوستان.
    راستي اين پروژه درسي كه روش(با ضمه) دارم كار ميكنم در مورد تآثير كارت اعتباري در كيفيت زندگي شخصي است البته با استفاده از سيستم هاي ديناميك اگه دوست داشتيد اونم براتون مي فرستم جالبه!!!!!!!!(بابا خيلي دور ورداشتيما )
    البته من خيلي بيسوادما يك وقت فكراي خوب نكنيد!!
    يا علي
    با تشكر از همه دوستان بزرگوار
     
  6. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    با سلام

    اين پست رو به اين خاطر زدم تاپيك بياد بالا .
    منتظر قسمت اول بحث باشيد. فعلاْ خدانگهدار تا بعد
     
  7. علي مددي

    علي مددي New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏16 جولای 2004
    ارسال ها:
    445
    تشکر شده:
    5
    سلام

    يعقوب خان وقت به خير:
    دست شما درد نكند. دوستان منتظرند . مولا نگهدار شما و همه عزيزان باشد
     
  8. س كامران

    س كامران New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏16 جولای 2004
    ارسال ها:
    135
    تشکر شده:
    4
    عاليه

    جناب حسين زاده

    بيصبرانه مشتاقم بحث شما را ببينم. جاي اينجور مطالب پايه اي در اين سايت واقعا خالي است. منتظريم.
     
  9. ابيوردي

    ابيوردي New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏18 جولای 2004
    ارسال ها:
    95
    تشکر شده:
    49
    شغل:
    آزاد
    Re: استفاده از ابزارهاي مديريت استراتژيك در بورس

    دوست عزيز آقاي حسين زاده منظور از اين سايت بيان نظرات و دانسته هاست . ممنون ميشويم اگر مطالباتان را بنويسيد و ما از مطالبتان استفاده خواهيم كرد .
     
  10. سايه موسوي

    سايه موسوي New Member عضو تازه

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    33
    تشکر شده:
    0
    جناب آقاي حسين زاده

    با سلام

    من بنوبه خودم از اينكه شما قبول زحمت مي فرماييد و چنين مطالب سودمندي را در اختيار ما قرار مي دهيد متشكرم . مسلما اين مطالب زيربنايي لازمه استمرار و بقا در بازار سهام و سرمايه مي باشد
    روز خوش
     
  11. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    استفاده از ابزار مديريت استراتژيك در بورس:(قسمت اول)

    با سلام خدمت دوستان عزيز
    از ابتداي تاسيس اين سايت دوست داشتم که بيشتر در اين سايت مسائل آموزشي را ياد بگيرم ولي بجز اندکي از دوستان بقيه فقط در فکر اين هستند که چي بخرند و چي بفروشند(خود من هم مستثني نيستم) بر خود واجب ديدم که در حد سواد ناقص و اندک خود البته با اجازه بزرگترها که اين جسارت بنده را ببخشند، مطالبي را با توجه به جو بازار که کمي بر وفق مراد بعضي دوستان نيست بنويسم تا حداقل حالا که وقت داريم به يادگيري بپردازيم و از همديگر بيشتر ياد بگيريم.
    همچنين در پايان مطالب سعي شده تا نکته‌اي هر چند کوچک در مورد بورس گفته شود و اگر دوستان ياري نمايند و نکات و تجربه هاي خود را بگويند و من هر دفعه يکي از آنها را بنويسم و يا خودشان زحمت کشيده و براي استفاده دوستان بنويسند، ممنون مي شوم.
    راستي يک مطلب مون اونم اينکه چه طوري ميشه فايل پيوست کرد آخه دفعه بعد بايد نمودار بکشم و در اين محيط سخته لطف کنيد و يکي بگه؟
    تاپيک رو هم بالا نگه داريد تا دوستان بيشتری استفاده کنند.
    کليات فرآيند مدلسازي و تشکيل ماتريس پورت فوليو(ترکيب سبد سهام)ماتريس‌هاي پورت فوليو، ماتريس‌هايي هستند که هر کدام به نوعي وضعيت و موقعيت شرکت‌ها و سازمان‌ها و واحدهاي کسب و کار را بر اساس متغيرهاي استراتژيک مختلف مورد ارزيابي و سنجش قرار داده و به تناسب نتايج حاصله، راهبرد مورد نظر را توصيه مي‌نمايند. اين قبيل ماتريس‌ها هر يک به تناسب سعي و تلاش ابداع کنندگانشان در ارتباط با توسعه استراتژي براي سازمان خاصي طراحي شده و به دنبال نتايج موفقيت آميزي که به بار آوردند، در قالب مدل‌هاي عمومي مورد استفاده فراگير، قرار گرفتند. از جمله اين ماتريس ها مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد:
    - مدل ماتريس BCG(Boston Consulting Group)
    - مدل ماتريس GE(General Electric)
    - مدل ماتريس DPM(Directional Policy Matrix)
    ((عجله نکنيد شايد در ابتدا در ذهن شما اين سوال بوجود آمده باشد که اين مباحث چگونه مي‌تواند در بازار سرمايه به سهامداران کمک نمايد.فقط مي‌توانم بگويم که درست است اين ابزارها براي تدوين استراتژي و يا تحليل وضعيت يک صنعت و يا يک شرکت در يک صنعت خاص بوجود آمده است ولي به ما کمک مي‌کند که تشخيص دهيم که کدام شرکت در چه مرحله‌اي و در چه وضعيتي قرار دارد و آيا منطقاً سرمايه گذاري بر روي آن صنعت و يا شرکت با توجه شرايط حال و آينده صحيح است يا نه و کدام يک سريع تر به ما جواب(سود) خواهد داد.))
    آنچه در اين نوشته سعي در ارائه آن داريم، پاسخ به اين سوال است که آيا اين قبيل ماتريس‌هابا توجه به شرايط، زمان و فضاي خاصي که در آن طراحي شده‌اند، مي‌توانند پاسخگوي نياز برنامه‌هاي آتي و تصميم گيري در فضاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي کشورمان باشند و به تصميم گيري‌هاي صحيح در عرصه هاي مختلف(به خصوص بازار سرمايه)منجر شوند يا نه؟
    در پاسخ به اين سوال، رويکرد ذيل را مي‌توان دنبال کرد:
    - کسب آگاهي و شناخت از ويژگي هاي هر يک از ماتريس هاي پورت فوليو
    - کسب آگاهي و شناخت از ويژگي هاي فضاي کاري مورد نظر که قرار است در مورد آن تصميم گيري نماييم
    - الگو برداري صحيح و اصولي از ماتريس‌ها و متناسب سازي آنها جهت بکارگيري در شرايط مورد نظر
    - طراحي و ابداع ماتريس‌هاي پورت فوليو خاص متناسب با شرايط موضوع مورد بررسي(خيلي مخم است)
    بر اساس آنچه که در فوق بدان اشاره شد مي‌توان گفت، هر چند ماتريس هاي پورت فوليو مورد نظر براي کاربردهاي خاصي طراحي شده و سپس توسعه يافتند، ولي اين به معني استفاده بي چون و چرا و چشم بسته از اين گونه ابزارها نيست.
    اين قبيل ماتريس ها تنها ابزارهايي هستند در اختيار تصميم گيرنده تا بر اساس آن به شبيه سازي فضاي تصميم گيري پرداخته و بهترين تصميم و گزينه ممکن را بدست آورند.بديهي است در ميان نتايج حاصل از مدل با قضاوت و هوش انساني محک خورده و نتيجه نهايي به عنوان راهبردي اساسي اتخاذ مي‌شود. حال براي اينکه بتوان اعتبار هر يک از تصميم ها و راهبردها را افزايش داد و حداقل اين اطمينان را براي تصميم گيرنده ايجاد نمود که تصميماتي که اتخاذ شده، متناسب با فضاي تصميم گيري خاصي است که در آن قرار دارند، مي‌توان نسبت به مدلسازي و ابداع ماتريس هاي پورت فوليو متناسب با نياز اقدام نمود. براي اين منظور ابتدا بايد نسبت به شناخت و تهيه فهرستي از متغيرهاي مختلف و سپس گروهبندي و کاهش فهرست مذکور تا رسيدن به کليدي‌ترين متغيرها پرداخت.
    سپس مي توان با طراحي فضاي تصميم‌گيري و درجه بندي آن – که مي‌تواند دو يا چند بعدي باشد- زمينه تصميم سازي و تصميم گيري را فراهم نمود.
    ويژگيهاي ماتريس هاي پورت فوليو:
    الف) وضعيت رقابتي عملکرد سرمايه واحدهاي تجاري يک شرکت را بصورت گرافيکي نشان داده، از اين نظر ابزار ارتباطي خوبي مي‌باشند. زيرا قوت و يا ضعف کل عملکرد سرمايه را به صورت گرافيکي و تصويري نشان مي دهند.
    ب) وضعيت واحد تجاري يک شرکت را در دو بعد نمايش مي دهند، يکي بعد بيروني که جذابيت کلي صنعت مربوطه را در آن واحد تجاري نشان مي‌دهد و ديگري بعد داخلي که توان واحد تجاري را نشان مي‌دهد. پارامترهاي تعيين کننده جذابيت صنعت در حالت عادي از حيطه کنترل شرکت خارج بوده، اما پارامترهايي که مربوط به توان واحدهاي تجاري هستند، عمدتاً تحت کنترل شرکت مي‌باشند.
    ج) قرار دادن هر واحد کاري در ماتريس پورت فوليو مربوطه، استراتژي خاصي را مي‌دهد که متناسب با توان رقابتي و درجه جذابيت آن صنعت مي‌باشد.
    د) اين روش تخصيص منابع هر واحد تجاري را بر اساس اولويت هايي که در وضعيت آن واحد در ماتريس مربوطه بدست مي آيد، تعيين و پيشنهاد مي کند.
    ه)از آنجا که روش هاي مدل پورت فوليو تمام واحدهاي تجاري را مد نظر قرار مي دهند، مکانيزم هايي کاربردي براي سنجش پتانسيل هاي سود دهي ارائه مي کنند.
    و) روش هاي اين مدل در هوشياري و آگاهي هاي استراتژيک تصميم گيرندگان نقش عمده اي داشته و از آنجاييکه پياده سازي آن بر اساس گرد آوري و تحليل اطلاعات رقيبان واقع در آن صنعت خاص مي‌باشد، لذا ماتريس هاي پورت فوليو در تحليل هاي رقابتي کاربرد يمناسب دارند.همچنين مي توان ماتريس هاي پورت فوليو را براي رقيبان عمده طراحي نمود و بدين ترتيب اطلاعات ارزشمندي را در رابطه با قابليت و توان رقبا – در راستاي پيش بيني حرکات و عکس العمل آنها – بدست آورد. در دنباله به بحث در مورد معروف ترين ماتريس هاي پورت فوليو پرداحته خواهد شد.
    سعي ميکنم هر دفعه نکته اي در پايان مباحث در مورد بورس براي سهامداران جزء ارائه کنم البته در حد سواد ناقص و اندک خودم، باشد که مقبول افتد.

    نکاتي در مورد بورس براي سهامداران جزء:
    يک از نکاتي که همواره در انتخاب يک شرکت خاص پس از انتخاب صنعت مورد نظر خود بايد مورد توجه قرار دهيد اين است که شرکت مورد نظر شما آيا داراي سهامدار عمده است يا نه. تا بتواند در مواقع حساس اين سهم را مورد حمايت خود قرار دهد. البته اين مورد علاوه بر مزيت ذکر شده مي‌تواند با ايجاد عرضه و تقاضاي غير واقعي (که من به اون «شبه عرضه و تقاضا» مي گم) باعث گمراه شدن سهامداران جزء و يا ايجاد حباب قيمتي براي سهام مذکور شود به طور مثال از وبانک مي‌توان نام برد به عنوان سهام دار عمده بعضي شرکت ها و همچنين بعضي شرکت‌ها به دليل اينکه سهامدار عمده ندارند باطبع کسي نيست که از آن در مواقع بحراني و حساس حمايت نمايد ولي همين شرکتهاي داراي سهامدار جزء يک مزيت نيز دارد و آن اين است که عرضه و تقاضاي آن واقعي بوده و از ايجاد حباب قيمتي جلوگيري مي‌نمايد. به عنوان مثال مي‌توان از سامان گستر اصفهان نام برد.(البته هدف ارائه مثال خوب يا بد بودن يک سهم خاص نيست فقط براي روشن تر شدن موضوع است)
     
  12. اعرابي

    اعرابي مسدود شده مسدود شده

    تاریخ عضویت:
    ‏20 جولای 2004
    ارسال ها:
    69
    تشکر شده:
    0
    آقاي يعقوب حسين زاده
    با سلام

    خواهشا مطلب ّ تآثير كارت اعتباري در كيفيت زندگي شخصي است ّ را اگر براي شما زحمتي نيست براي اين حقير هم ارسال نمايد


    با تشكر فراوان
     
  13. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    با سلام خدمت اعرابي عزيز
    آدرس پست الكترونيكي خود را بدهيد برايتان بفرستم
     
  14. مهدي ديده بان

    مهدي ديده بان New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏19 جولای 2004
    ارسال ها:
    254
    تشکر شده:
    0
    تشكر

    يعقوب جان سلام

    آقا دستت درد نكنه ،منتظر بقيه اش مي مانيم.
     
  15. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    به روي چشم

    مهدي جان سلام
    به روي چشم دنباش رو هم مي نويسم فقط يك مشكل دارم اونم اينه كه تو اين محيط نوشتن و يا نمودار كشيدن سخته :cry:
    اگه بشه فايل اونو من پيوست كنم و دوستان دانلود كنند خيلي بهتره
    ولي نمي دونم چه جوري اين كار رو بايد انجام داد از دوستاني كه مي دونن و يا مدير سايت درخواست مي كنم امكانش رو فراهم كنه
    با تشكر از همه دوستان
    راستي من منتظر نظرات شما دوستان هستم.
     
  16. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    قابل توجه مدير سايت

    با سلام خدمت شما دوست بزرگوار
    يك سوال از شما داشتم و اون اينه كه چطوري مي تونم مطالبمو به اين تاپيك پيوست كنم.
    لطفاْ اگه از دوستان كسي ميدونه راهنمايي كنه ممنون مي شم.
     
  17. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    مباحث استراتژيك بخش دوم

    ماتریس گروه مشاوره بستن(BCG)
    بخش ها یا واحدهای مستقل(یا مراکز سود)یک سازمان چیزی را بوجود می‌آورند که آن را مجموعه دارایی‌های شرکت می‌نامند اگر چه بخش های یک شرکت در صنایع مختلف به رقابت می‌پردازند، اغلب برای هر یک از این بخش‌های یک استراتژی جداگانه ارائه کرد. ماتریس گروه مشاوران بستن و ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی به گونه‌ای طرح ریزی شده‌اند که به سازمان‌هایی که دارای بخش‌های متعدد می‌باشنداین امکان را می‌دهند تا استراتژی‌های گوناگونی را تدوین نمایند.
    ماتریس گروه مشاوران بستن که بصورت نمودار رسم می‌شود می‌تواند سهم نسبی بازار هر یک از بخش‌ها و نرخ رشد صنعت را نشان دهد. ماتریس مزبور ( در سازمان‌هایی که بخش‌های متعددی دارند) این امکان را می‌دهد که از طریق بررسی سهم نسبی بازار شرکت و نرخ رشد صنعت هریک از بخش‌ها (نسبت به سایر بخشها)، مجموعه دارایی‌های متنوع را اداره نماید.مقصود از سهم نسبی بازار نسبت سهم بازار یک بخش در یک صنعت خاص به سهم بازاری است که بزرگ‌ترین شرکت رقیب در همان صنعت دارد.
    بر روی محور xها از «ماتریس گروه مشاوران بستن» وضع سهم نسبی بازار نشان داده می‌شود. معمولاً عدد0.50 بر روی محور xها نشان دهنده نقطه وسط است و نمایانگر یک بخش است که دارای نیمی از سهم بازار شرکت پیشرو در صنعت مورد نظر می‌باشد.محور yها نمایانگر نرخ رشد صنعت، از نظر فروش است و بر حسب در صد نشان داده می‌شود. در صد نرخ رشد بر روی محور yها می‌تواند بین 20- تا 20+ باشد و عدد صفر در وسط قرار می گیرد(عدد میانی است) معمولاً بر روی محور xها و محور yها از این اعداد استفاده می‌کنند، ولی در سازمان‌های خاص می‌توان از مقادیر عددی دیگری هم استفاده کرد.
    در نمودار زیر نمونه‌ای از «ماتریس گروه مشاوران بستن» ارائه شده است. هر دایره نشان دهنده یک بخش است. بزرگی یا اندازه هر دایره نمایانگر کل درآمد یا فروش یک واحد تجاری است که عاید کل شرکت شده است. قسمت هاشور زده درصدی از سود شرکت را نشان می‌دهد که به وسیله این واحد به دست آمده است. واحدهایی را که در خانه شماره 1 این ماتریس قرار می‌گیرند«علامت پرسش» نامیده می‌شوند، آنها را که در خانه شماره 2 قرار می‌گیرند «ستاره» می‌نامند، آنها که در خانه شماره 3 قرار می‌گیرند «گاو شیرده» می‌نامند و سر انجام آنها که در خانه شماره 4 قرار می‌گیرند «سگ» نامیده می‌شوند.


    علامت پرسش ستاره

    ΙI I
    گاو شیرده سگ
    IV III

    حيف شد يك شكل قشنگ از ماتريس كشيده بودم ولي هر چي كار كردم نتونستم به اين محيط كپي كنم. قبلا هم از مدير سايت پرسيده بودم چطور ميشه فايل پيوست كرد ولي ايشون لطف كردن و جواب ندادن.(ديگه چي كار كنيم هر كي خواست بگه براش بفرستم به ميلش) :((
    علامت پرسش : واحد هایی که در خانه یک قرار می‌گیرند در وضعی هستند که سهم نسبی بازار آنها اندک است ولر در صنعتی که رشد بسیار بالایی دارد به رقابت می‌پردازند. معمولاً این شرکت ها نیاز بسیار شدیدی به پول نقد دارند و توان آنها در تهیه پول نقد اندک است . از آن جهت این واحدها یا شرکت ها را علامت پرسش می‌نامند که شرکت مادر باید در این باره تصمیم بگیرد که آیا از طریق اجرای استراتژی‌های تمرکز (رسوخ در بازار، توسعه بازار یا توسعه محصول ) باید در صدد تقویت آنها برآید یا اینکه تصمیم به فروش آنها بگیرد.
    ستاره: واحدهای سازمانی که در خانه شماره دو قرار می‌گیرند( اغلب آنها را ستاره می‌نامیم) نمایانگر بهترین فرصت‌های بلندمدتی هستند که موجب رشد و سود آوری شرکت مادر می‌شوند.این واحدها دارای سهم نسبی بالایی از بازار و نرخ رشد صنعت بالا می‌باشند که در نتیجه شرکت مادر باید سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای در آنها بنماید وآنها را تقویت کند که بتوانند موضع برتر خود را حفظ کنند.
    گاو شیرده : واحدهایی از شرکت که در خانه شماره سه قرار می‌گیرنددارای سهم نسبی بازار نسبتاً زیادی هستند ولی در صنعتی که آهنگ رشد بسیار کندی دارد به رقابت می‌پرازند. از آن جهت آنها را گاو شیرده می‌نامند که می‌توانند وجوه نقد مازاد بر نیاز خود را تامین نمایند. اغلب می‌توان شیر آنها را دوشید. بسیاری از گاوهای شیرده ستارگان دیروز هستند. واحدهایی که در گروه گاوهای شیرده قرار می گیرند باید به گونه‌ای اداره شوند که بتوانند موضع قوی خود را حفظ کنند.
    سگ : واحدهایی که در خانه چهارم قرار می‌گیرند سهم نسبی بازار اندکی دارند و در صنعتی به رقابت می‌پردازند که آهنگ رشدی بسیار کند دارند و یا هیچ رشدی ندارند. در مجموع داراییهای شرکت آنها سگ می‌باشند. به سبب ضعف داخلی و خارجی که این واحدها دارند باید آنها را منحل نمود، از حجم فعالیت آنها کاست یا با کاهش دادن هزینه‌ها بخش هایی از آنها را به فروش رساند. تجربه نشان داده است که سگ ها پس از مدتی واکنش مناسب نشان می‌دهند و با کاهش دادن دارایی ها و هزینه ها به صورت واحدهایی فعال و سودآور در می آیند.
    نکته: با توجه به مطالب گفته شده می‌توان شرکت های مختلف را در یک صنعت خاص مد نظر قرار داد و جایگاه هر یک از این شرکت‌ها را در ماتریس مشخص نمود.
    حال با توجه به این مبحث، شما در کدام یک از شرکتهای واقع در «ماتریس گروه مشاوران بستن» سرمایه گذاری می کنید؟چرا؟
    بابا خسته شدم اینقدر تایپ کردم مثال بمونه برای دفعه بعد برای روشن تر شدن بحث.(البته اگه بشه نمودار كشيد)
    راستی اصلاً این مباحثی که مطرح کردم به درد دوستان می‌خوره یا نه؟ (مثل اينكه به درد كسي نمي خوره)
    [/code]
     
  18. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
  19. منوچهر

    منوچهر New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏19 جولای 2004
    ارسال ها:
    215
    تشکر شده:
    0
    دوست عزيز متاسفانه من دير مطلب شما را ديدم ولي برايم خيلي تازگي دارد وجالب است.دست شما درد نكند.ضمنا تنها راهي كه فعلا براي ارسال نموداروغيره به نظر من مي رسد تهيه عكس وضميمه كردن آن مي باشد .عكس را بوسيله خود كامپيوترازصفحه مورد نظرگرفته وبا كليك نمودن Img دربالاي صفحه ارسال پيام انرا ضميمه مطالب خودارسال فرماييد.
     
  20. يعقوب حسين زاده

    يعقوب حسين زاده New Member کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏17 جولای 2004
    ارسال ها:
    283
    تشکر شده:
    0
    قسمت سوم (((((((مزيت رقابتي))))))))))

    با سلام خدمت دوستان عزيز قرار بود كه يك مثال براي ماتريس مشاوران بستن بنويسم ولي بدليل اينكه هنوز طريقه كپي كردن اونو بلد نيستم بماند براي بعد.(البته اگه مدير سايت بازم به ما لطف كنن و جواب ندهند شايد بازم دير تر مثال خدمت دوستان ارايه شود) :(( ;)
    دارايي پايه :

    هر چيزي با ارزشي كه در اختيار سازمان باشد و تصرف غير به آن مستلزم اجازه باشد دارايي پايه گويند.

    قابليت :

    هر گاه دارايي پايه در راستاي ماموريت سازمان يا شركت باشد و امكان ايجاد ارزش براي سازمان نمايد به قابليت تبديل مي شود.

    شايستگي :

    زماني كه اين قابليت ايجاد ارزش نمايد به شايستگي تبديل مي شود.


    شايستگي محوري:

    دارايي كه در سازمان داريم و در صنعت به گلوگاه تبديل شده است شايستگي محوري
    مي نامند.


    مزيت رقابتي :

    هر وقت شايستگي محوري باعث شد كه مشتريان سازمان (توجه داشته باشيد مشتريان مي توانند توليد كنندگان و يا شركت هاي ديگر باشند) شركت يا سازمان ما را انتخاب كنند آنوقت است كه شايستگي محوري تبديل به مزيت رقابتي مي شود.

    حال غرض از بيان اين مطالب چيست؟

    اگر ما بتوانيم با دقت در صنايع مختلف شركت ها و سازمان ها اين پنج مورد را بيابيم (البته در صورت وجود (ويرگول كجاست) :(( چون تنها تعداد كمي از شركتها داراي مزيت رقابتي ميباشند) آنگاه بايد در شركتهايي سرمايه گذاري نمود كه داراي مزيت رقابتي بوده و رد صنعت خود سر تر از بقيه مي باشد.باطبع داشتن مزيت رقابتي باعث افزايش سود آوري مي شود.

    دارايي پايه
    ا
    ا
    7
    قابليت
    ا
    ا
    7
    شايستگي
    ا
    ا
    7
    شايستگي محوري
    ا
    ا
    7
    مزيت رقابتي
    بطور مثال گروه بهمن را در نظر بگيريد( البته فقط خودرو سازي آن را و با بقيه كاري نداريم) اين شركت دستگاه پرسي دارد (تناژ دقيق آن يادم نيست) كه در ايران تنها شركتي كه اين پرس را دارا مي باشد همين بهمن است. و شركتهاي ديگر براي پرس قطعات سنگين خود به اين شركت سفارش مي دهند. بنابراين اين قضيه يك مزيت رقابتي براي بهمن نسبت به ديگر رقباي خود ايجاد نموده است.

    مي دانم كه در ذهن شما اين سوال ايجاد شده است كه چطور بايد به اين موضوع (مزيت رقابتي )يك شركت پي برد؟

    بايد گفت كه ابتدا بايد شناخت كافي از شركت هاي واقع در صنعت مورد نظر به طور مستقيم يا از طريق دوستان و اطلاعاتي كه خود شركت در مورد پيشرفت هاي خود در اختيار مي گذارد پي برد.

    مثالي ديگر مي توان به كارخانه پارس خودرو اشاره كرد كه در حال حاضر در حال راه اندازي خط رنگ خود مي باشد كه مي توان آن را در مرحله قابليت دانست. و در حال حاضر تنها در حال هزينه كردن مي باشد.

    در آخر بايد به اين نكته اشاره كنم هدف از عنوان نمودن مثال فقط روشن تر شدن بحث بود خداي ناكرده تبليغ سهام شركتي نباشد و فردا بعضي از دوستان .............
    منتظر نظرات دوستان هستم و اين احساس به من دست داده كه اين مطالب در اين سايت جايگاهي ندارد . انشاا... احساس من درست نباشد ;) ولي باز من فرصت كنم مي نويسم.
    موفق باشيد .