فایرا ( آلومینیوم ایران )

lovelykid

Well-Known Member
کاربر فعال
نکته مهم اینکه تحریم هیچ تاثیری بر روند تولید و فروش نگذاشته... با توجه به کمبود آلومینیوم در ایران و نیاز به واردات، رکود هم انچنان موثر نخواهد بود
 

saeid20092009

Well-Known Member
کاربر فعال
با حضور دکتر میراشرفی؛ رئیس کل گمرک کشور، انبار گمرك ایرالكو افتتاح شد



مهندس مجیدی در آیین افتتاح انبار گمرک ایرالکو؛
از نگاه هوشمندانه و راه گشای دکتر میر اشرفی در ایجاد انبار گمرک در شرکت آلومينيوم ايران تشکر مي نمايم.



روابط عمومی و صنعتی ایرالکو– با حضور معاون وزیر و رئيس کل گمرک کشور، انبار گمرك شركت آلومينيوم ايران افتتاح شد.

در روز پنجشنبه مورخه ۹۷/۹/۲۲ با حضور دکتر میر اشرفی معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران، مهندس حسيني سرپرست گمرکات استان مركزي، مهندس آبايي مدير كل كار، تعاون و رفاه استان مركزي، مهندس توسطي و مهدي نيا رئيس و نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي استان مركزي، آدينه مدير كل امنيتي و انتظامي استانداري مركزي، آقايان فراهاني و اكبري از حوزه رياست پليس امنيت و مسئول حوزه كارگري، مهندس بختيار معاون امور صنايع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي، مهندس زاوشي عضو هيئت مديره ايرالكو، مهندس مجيدي مدير عامل شركت، مهندس بوالحسني مدير كارخانه، معاونين و مديران ايرالكو؛ آيين افتتاحيه انبار گمرك شركت آلومينيوم ايران برگزار گرديد.




در ابتدا مهندس مجیدی مدیر عامل ایرالکو ضمن خير مقدم به مدعوين، با اشاره به وضعيت توليد کنندگان شمش آلومينيوم در کشور گفت: متاسفانه از بين سه توليد کننده ي عمده ي شمش آلومينيوم در كشور، دو شركت آلومينيوم المهدي و هرمزال، تنها با ۳۰% ظرفيت مشغول به توليد هستند و با استناد به شرايط موجود در بازار فلز آلومينيوم در كشور، به دليل عدم وجود توجيه و صرفه ي اقتصادي، عملاً به سمت توقف كامل توليد پيش مي روند؛ اين در حالي است كه ايرالكو بحمدا... تا به امروز با تمام ظرفيت موجود به توليد پرداخته، چرا كه ۴۷۰۰ نفر به صورت نيروي كار در كارخانه توليد آلومينيوم ايران مشغول به كار هستند و ۱۱۰۰۰ كارگاه و كارخانه ي بزرگ و كوچك نيز در سطح كشور ، مصرف كنندگان توليدات ايرالكو مي باشند.



مدیر عامل ایرالکو شرایط دشوار حاکم بر تولید و صنعت کشور را تشريح نمود و افزود: ايرالکو در حالي با تمام توان خود به توليد مي پردازد كه ناچار است ۸۰% مواد اوليه ي مورد نياز را از طريق واردات تأمين نمايد و اين موضوع علاوه بر مشكلاتي كه با وجود تحريم ها و بالا رفتن قيمت دلار و ... گريبانگير اين شركت مادر صنعت است؛ در بخش گمركي و هزينه هاي وارده در اين قسمت نيز تحميل كننده ي هزينه هاي مازاد و در نتيجه بالا رفتن قيمت تمام شده ي محصول است؛ چرا كه ورود مواد اوليه از طريق بندر عباس و بندر امام خميني (ره) كه ايرالكو هيچگونه تأسيسات انبارداري در آن ها ندارد، موجب تحميل هزينه هاي بسيار در اين مقوله گرديده است.




مهندس مجیدی با ارائه ی توضیحات فوق، ضمن تقدير از نگاه هوشمندانه و راهگشاي رئيس کل گمرک کشور، مبني بر ايجاد انبار گمرک در كارخانه ي توليد آلومينيوم ايران، اذعان داشت: پيشنهاد جناب آقاي دكتر ميراشرفي راهكاري بسيار مفيد و كاربردي بود و ما يك انبار با هزينه ي ۱۴۰ ميليون تومان به اين امر اختصاص داديم و پس از اين نيز در پي ايجاد يك انبار روباز جهت امور گمركي ايرالكو در داخل شركت هستيم.






ایشان هزینه های ایرالکو در بخش انبارداري را در حد فاصل سال هاي ۱۳۹۰ تا پايان شهريور۹۷ بالغ بر ۱۸/۹ ميليارد تومان عنوان نموده و گفت: با ايجاد واحد گمرک در شرکت؛ علاوه بر صرفه جويي قابل توجهي که در مسائل مالي خواهيم داشت، تعامل هاي بسيار ارزنده اي نيز با مبادي ذيربط خود در اين بخش مي دانيم.
مدیرعامل ایرالکو در بخش دیگری از سخنان خود بيان نمود: انبار گمرک در ايرالکو به صورت کامل تحويل اداره كل گمرك استان خواهد شد و ما ضمن تشكر مجدد از معاون محترم وزير و رئيس كل گمرك كشور، آمادگي خود را جهت توسعه و گسترش توافق هاي حاصله در اين زمينه اعلام مي نماييم.





در بخش دیگری از این مراسم، دکتر میراشرفي معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اجراي روش هاي نوين در گمرک بسياري از كشور هاي دنيا، تصريح نمود: امروزه در مباحث گمركي عملاً شيوه هاي جديدي پياده شده و اصطلاحاً كنترل هاي غير مزاحم، جاي كنترل هاي مزاحم را گرفته اند.




ایشان آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گمرک را بدین شکل بيان نمود: هر يک روز توقف کالا در اماكن گمركي و غير گمركي، ۱% به قيمت تمام شده ي كالا مي افزايد و سپس افزود: قبل از تحريم ها ما براي ترخيص كالاها ۲۷ روز و در حال حاضر ۴۵ روز توقف كالا داريم و اين يعني ۴۵% افزايش قيمت؛ و از طرفي بيش از ۷۰% واردات شامل ماشين آلات و مواد اوليه ي مورد نياز توليد كنندگان مي شود، پس توليد در كشور ما از ابتدا با افزايش قيمت چشمگيري مواجه است. حال اگر مشكلات دست و پاگير موجود در دستگاه ها و ادارات و برخي كارشكني ها و كج سليقگي هاي افراد دست اندركار و شماتت و دشمني هاي آمريكا و ساير دشمنان انقلاب را نيز به ديگر مشكلات امر توليد اضافه نماييم؛ ببينيد چه مي شود؟




رئیس کل گمرک کشور اخذ اطلاعات محموله ها را جزء وظایف تعریف شده ی گمرک ها عنوان نمود و گفت: گمرك علاوه بر ثبت ورود و خروج كالاها، اطلاعات مربوط به آن ها و در واقع شناسنامه ي هر كالا را نيز ثبت مي نمايد؛ حال اگر اين اطلاعات نادرست باشند، مانند بيماري كه در ابتدا اطلاعات نادرستي از وضعيت خويش به پزشك مي دهد، مي تواند مشكل ساز شود؛ در حالي كه در كشور هاي پيشرفته ي دنيا، اطلاعاعت دقيق كالاها را طي سه مرحله ي ذيل اخذ مي نمايند:
۱- قبل از حمل کالا
۲- در حین حمل
۳- هنگام ورود به گمرک
با توجه به ثبت دقیق اطلاعات در مراحل ۱ و ۲، اطلاعات بانکی، بیمه ای، لجستيکي و ساير موارد مورد نياز نيز از قبل مهيا شده و به محض ورود کالا به گمرک؛ بيش از ۹۵% محموله بدون معطلي از گمرك ترخيص مي گردد و مستلزم هزينه هاي انبارداري و غيره نمي گردد.



وی با خاطر نشان ساختن این مطلب که: در آینده ای نزديک، اکثر مشاغل کنوني ديگر وجود نخواهند داشت و موفقيت از آن كساني است كه زودتر از ديگران تشخيص دهند، زودتر از ديگران اقدام كنند و زودتر از ديگران هم نتيجه گيري نمايند؛ افزود: ما در شرايط عادي؛ وضعيت مطلوبي در بخش گمرك نداشتيم و با اعمال تحريم ها، متأسفانه پيچيدگي و طولاني تر شدن فرآيند گمرك بدتر از قبل شده است كه يك دليل آن پيچيده تر شدن قوانين و مقررات است. وي افزود: ما براي مقابله با اين روند، با وزارت صمت و بانك ها جلسات متعددي داشتيم تا بتوانيم اصلاح ثبت و سفارش و تمديد آن را كه قبلا به راحتي انجام مي گرفت را مجدداً به همان روال برگردانيم.



دکتر میراشرفی در بخش دیگری از سخنان خود اين نويد را داد که تا پايان سال گمرک موبايلي خواهد شد و امور مرتبط با آن از طريق دستگاه هاي تلفن همراه قابل پيگيري خواهد بود. وي همچنين اذعان داشت: کنترل هاي نيمه مزاحم را توسعه خواهيم داد و در بخش هوشمند سازي، همان طور كه در دنيا فعالان مجاز اقتصادي (كه عمده ي آن ها توليد كننده هستند) را شناسايي كرده و به آن ها تسهيلات و خدمات ويژه ارائه مي نمايند؛ در كشور ما نيز ۱۱۷ سازمان و شركت فعال شناسايي شده اند تا تحت پوشش تسهيلات و خدمات ويژه قرار گيرند. ايشان با تاكيد بر اين نكته كه نقدينگي يكي از پايه هاي اساسي توليد است گفت: يك سال تنفس براي شروع بازپرداخت تسهيلات فعالان اقتصادي در نظر گرفته ايم و همچنين سازمان مالياتي را مجاب كرده ايم كه يا توليدكنندگان را معاف كرده و يا به جاي ۹% بتوانند ۴% ماليات بپردازند. اقدام ديگر گمرك، انتخاب مسير سبز براي توليد كنندگان است؛ مسيري كه در آن معطلي نداشته باشند. شايان ذكر است كه از ۱۱۷ فعال اقتصادي شناسايي شده، تعداد ۲۷ شركت دانش بنيان هستند.


رئیس کل گمرک کشور در خصوص ایجاد انبار گمرک در شركت آلومینیوم ايران گفت: بهتر است به جاي گلايه از ديگران، معايب خودمان را بازگو نماييم؛ تخصيص اين انبار به امور گمركي در ايرالكو، از جهات مختلف مفيد خواهد بود. كاهش آلايندگي، كاهش مصرف انرژي، افزايش بازدهي و افزايش كيفيت محصول؛ از جمله مواردي بودند كه وي به عنوان مزاياي اين اقدام ارزشمند برشمرد و تاكيد نمود كه آگاهي از اين موارد براي همكاران ما در گمرك نيز بسيار مسرت بخش و موجب اميدواري مي باشد

وی ایجاد انبار های گمرک را برای شرکت هاي توليدي مانند ايرالکو، بهترين کمك به توليد و صنعت كشور برشمرد و گفت: ما با انگيزه ي كمك به توليد استان و در نتيجه كشور، اين اقدام را انجام داديم. به عنوان مثال به خاطر دارم كه در سال هاي اول انقلاب، راه آهن جمهوري اسلامي چند ده هزار تن ريل قطار را خريداري كرده بود با عوارض ۴% ؛ اما به دليل نداشتن توان مالي براي ترخيص كالاي خود از گمرك و از طرفي نداشتن انبار گمرك اختصاصي، تجهيزات ريلي خريداري شده در انبارهاي گمرك باقي ماندند تا جايي كه هزينه هاي انبارداري به چندين برابر قيمت خريد اوليه رسيد. لذا مي بينيم كه ايجاد اين انبارهاي اختصاصي گمرك، تا چه حد مي تواند در صرفه جويي هزينه ها براي توليد كنندگان مفيد باشد.




دکتر میراشرفی تعداد گمرک های اختصاصی در استان مرکزي را ۲۰ عنوان ذکر كرد و افزود: قبلاً ۶ گمرك در شركت هاي بزرگ اراك داشتيم كه در حال حاضر فقط يكي از آن ها باقي است و مابقي به بخش خصوصي واگذار شده اند. وي توليد را مستحق كمك دانست و تاكيد نمود: هدف ما كمك به توليد و آباداني كشور است، ابتدا كمك به توليد در كلان شهر اراك و استان و به تبع آن، توليد در سطح كشور؛ كه به مدد خداوند متعال، اين مهم حتما محقق خواهد شد.
رئیس کل گمرک در بخش پایانی سخنانش به مهندس مجیدي مدير عامل ايرالکو اطمينان داد: مديري تصدي و مسئوليت گمرک در استان مركزي را دارد كه تمام مشكلات شما را لمس مي نمايد. وي همچنين افزود: انبار اختصاصي گمرك در ايرالكو ظرفيت و پتانسيل بسيار خوبي دارد و همكاران ما در گمرك استان مركزي مي توانند بهره برداري بالايي از اين انبار داشته باشند. اين موفقيت ها قابل دسترسي هستند در صورتي كه ما اهداف شخصي را بر اهداف ملي اولويت ندهيم.
لازم بذکر است که در ابتدای آبان ماه سالجاری بنا به دستور جناب آقای مهندس مجیدي مدير عامل محترم به مهندس بوالحسني مدير محترم کارخانه شروع عمليات انبار اختصاصي گمرک در ايرالكو آغاز گرديد. پس از صدور درخواست خريد و انتخاب پيمانكار بمنظور رفع كليه نواقص از جمله عمليات ديوار كشي و موارد ساختماني، دوربين مدار بسته، توزين آنلاين و ... كه مورد نظر مدير كل محترم گمركات استان مركزي بود ظرف مدت ۱۵ روز انجام و از مورخه ۱۳۹۷/۰۹/۱ قرارداد مذكور رسماً مؤثر گرديد. بر اساس بررسي هاي انجام شده، با انجام خدمات انبارداري در انبار اختصاصي گمرك ايرالكو صرفه جويي ساليانه ناشي از استفاده از انبار مذكور ۲/۵ ميليارد تومان خواهد بود.
توضیحاً برخی از مسئولین و مدعوین محترم از کارخانه ۱۱۰ هزار تني شرکت بازديد نمودند.



http://www.iralco.ir/Index.aspx?pag...etoolsenews_sample_main_block34&isPopUp=false
 

silas

Well-Known Member
کاربر فعال
ه گزارش تسنیم ، داریوش اسماعیلی با نام بردن برخی شرکت های بزرگی چون ماشین سازی تبریز، نیشکر هفت تپه، آلومینیوم المهدی، هپکو و پالایشگاه کرمانشاه و جزئیات واگذاری این شرکت ها گفت: 55 نماینده مجلس شورای اسلامی اخیرا از رئیس قوه قضائیه خواستند برای بررسی روند این واگذاری ها و تخلفات کمیته ویژه ای تشکیل شود.
او گفت: شرکت های خصولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی چالش اصلی هستند چون از یک طرف دولتی نیستند از طرفی هم مجمعی که تعیین کننده اعضای هیئت مدیره شرکت های خصولتی هستند، دولت است در نتیجه مدیرعامل این شرکت ها نگران بیلان شرکت نیست و در این شرکت ها شفافیتی هم وجود ندارند.
او با بیان اینکه جدی ترین مشکل خصوصی سازی نیز نداشتن اهلیت است، افزود: نااهل بودن یعنی افرادی که شرکت ها به آنها واگذار شده است، اهلیت لازم ندارند.
اسماعیلی در ادامه گفت: اگر بنا باشد یک واحد تولیدی خصوصی سازی شود مفهوم این است که واحد به وسیله بخش خصوصی ادامه کار دهد و گسترش پیدا کند که اگر اینگونه نباشد و کارخانه تولیدی به سمت نابودی برود، یعنی دولت مال فروشی کرده است.
او افزود: قرار بود پول واگذاری شرکت های بزرگ توسعه ای مثل ایمیدرو و ایدرو به بخش توسعه ای این شرکت ها واریز شود که نشد.
اسماعیلی گفت: اگر دولت مالی را می فروشد باید در بخش توسعه کشور هزینه کند که این اتفاق هنوز نیفتاده است. به طور مثال ماشین سازی تبریز که واگذار شده است 126 هکتار زمین کارخانه است و 8 هزار 83 هزار متر مربع زمین و 400 اپارتمان دارد که 835 میلیارد تومان پول زمین های اطراف کارخانه است. پول زمین های کارخانه و این واحد بیش از 5 هزار میلیارد است، حداقل 500 ماشین در این کارخانه وجود دارد که تکنولوژی را وارد کشور کرده و مادر صنایع است که یک واحد ماشین آلات آن نیز 10 میلیون یورو قیمت دارد که 687 میلیارد تومان این کارخانه به فروش رفته است که فردی که این کارخانه را خریداری کرده کاملا نااهل بوده است.
وی افزود: نیشکر هفت تپه نیز 2 هزار و 600 میلیارد تومان ارزش گذاری شده که 900 میلیارد تومان فروخته شده است و گفته شده 680 میلیارد تومان بدهی دارد و 222 میلیارد تومان قرار شده به دولت بدهد، یعنی سند کارخانه ای که ارزش 2 هزار و 600 میلیارد تومان دارد خریدار در گام اول 10 میلیارد تومان داده و به افرادی واگذار شده است که اهلیت لازم را ندارد.
این نماینده مجلس گفت: نیروگاه اصفهان نیز که در دولت قبل واگذار شده 1400 میلیارد تومان قیمت گذاری می شود که 10 درصد را نقد و بقیه را به اقساط پرداخت کند که این نیروگاه فقط 2 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که نشان می دهد ارزیابی درستی از این تصدی گری ها در دولت وجود ندارد.
اسماعیلی افزود: آلومینیوم المهدی نیز با قیمت بسیار پایینی واگذار شد که مجموع شمش و قراضه موجود در آن 350 تن محاسبه شد که 135 هزار تن شمش و ضایعات در آن کارخانه وجود داشت و 500 میلیارد تومان هم زیر قیمت واگذار شد که با اعتراض مردم مواجه شد که با بررسی مجدد هیئت تجدید نظر 346 میلیارد تومان به قیمت اولیه اضافه کرد.
او افزود: در هیمن مورد(آلومینیوم المهدی) قانون می گوید جاهایی می توان از طریق مذاکره وارد شد که زیر 100 میلیارد تومان ارزش داشته باشد و انحصاری نباشد که آلومینیوم المهدی 60 درصد آلومینیوم کشور را تامین می کند.هبپکو و پالایشگاه کرمانشاه نیز نمونه های ناموفقی در واگذاری ها هستند.
او افزود: کارکنان بانک مرکزی که امروز به جرم رشوه دادن در زندان هستند از جمله افرادی هستند که پیشنهاد ارز 4200 تومانی دادند و آنچه را گرفتند به جای هزینه در بخش تولید در بازار به فروش رساندند و مشکلات کشور را دوچندان کردند.
مهرداد لاهوتی نماینده مجلس هم درباره چالش های خصوصی سازی گفت: مجلس در آستانه رسیدگی به بودجه سال 98 است که این بودجه شامل؛ بودجه شرکت های دولتی 1200 هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی کشور 470 هزار میلیارد تومان است که ضرورت دارد دولت دست سر اقتصاد کشور بردارد و بخش خصوصی را به عنوان یک عامل اقتصادی مهم در کشور باور داشته باشد.
وی گفت: در راستای سیاست های اصل 44 شرکت های دولتی به سه گروه تقسیم می شود: 1- شرکت هایی هستند که کاملا متعلق به بخش خصوصی هستند و دولت هیچ دخالتی نباید در این بخش داشته باشد و اگر هم دارد باید وگذار کند و حق سرمایه گذاری جدید هم برای دولت وجود ندارد بجز دو شرکت توسعه ای ایمیدرو و ایدرو که اگر در مناطق محروم که درصورت فراخوان بخش خصوصی وجود نداشته باشد. 2- گروههای هستند که دولت 20 درصد حق ورود دارد. 3- گروهی از شرکت ها هستند که دولت حق واگذاری ندارد مثل شرکت های امنیتی.
او افزود: سال 89 باید تمام کارهای واگذاری شرکت های گروه 1 را انجام می شد و واگذاری شرکت های گروه 2 نیز باید تا پایان سال 93 انجام می شد که تا الان بین 140 تا 150 هزار میلیارد تومان از این شرکت ها واگذار شده است.
لاهوتی گفت: از این 140 هزار میلیارد تومان چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان سهام عدالت است که 49 میلیون نفر از جمعیت ایران در سهام عدالت سهم دارند ولی به هیچ وجه در این سهام شرکت ها نقشی ندارند بازهم یک نماینده دولت سهم دارد.نهادهای عمومی غیر دولتی نیز 40 درصد سهام شرکت ها را می توانند داشته باشد که به دو صورت ورود در مزایده ها و به عنوان رد دیون سهم دارند.
او در ادامه گفت: اکنون دولت از طریق مزایده مال فروشی می کند یعنی برای دولت اهمیتی ندارد که کسی که اموال را خریداری کرده اهلیت دارد یانه؟ چراکه در برخی موارد شخص هیچ سابقه و فعالیت مالیاتی ندارد.
لاهوتی گفت: در برخی کشورهای دنیا پول اموال واگذاری شده را در حساب خزانه دولت واریز نمی کنند بلکه به برای اصلاح ساختار شرکت ها به بخش خصوصی می دهند. بنابراین سازمان خصوصی باید اختیار این را داشته باشد که بخشی از این منابع را صرف اصلاح ساختار کند.
او افزود: دولت در فروش اموال و واگذاری ها به اهلیت دقت نکرده است بنابراین ممکن است در برخی واگذاری ها فساد رخ داده باشد اما در مجموع باید گفت: راهی جز باور بخش خصوصی نداریم. قانون و ضوابط باید به دقت رعایت شود و توجه بیشتر به سمت سود بری بخش خصوصی باشد.
صلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی هم گفت: آنچه در سنوات قبل اتفاق افتاده بیشتر از اینکه خصوصی سازی باشد فروش اموال بوده است.
وی افزود: در سال های قبل بخش عمده ای از بنگاه ها به عنوان رد دیون از طرف دولت به بنگاه های شبه دولتی و نهادهای عمومی واگذار شده است هرچند در دولت دوازدهم به عنوان واگذاری به بخش خصوصی تغییر یافته است بازهم شرکت ها با مشکلاتی مواجه هستند که امکان رفع مشکلات فراهم نیست و خیلی از واحدها را با بحران مواجه کرد است.
فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس درباره واگذاری ها در بخش خصوصی گفت: در ارزیابی کلی در موضع خصوصی سازی مشخص است که خصوصی سازی روش های مختلفی دارد که واگذاری یکی از روش های آن است.
وی گفت: از سال 88 در کمیسیون ویژه بررسی روش های واگذاری آغاز شد که در دولت دهم آسیب شناسی شد. دولت نگاه درآمدی داشت که به سمت شرکت های شبه دولتی و رد دیون رفت . در دولت یازدهم و دوازدهم رد دیون بررسی شد و واگذاری ها ..
فولادگر افزود: گزارش درباره تعهداتی که خریدار الومیینوم المهدی انجام نداده روی میز مجلس است. آنچه مهم است این است که در مجموع اگر نگاه به اصل 44 نگاه درآمدی نباشد اجرای قانون لحاظ خواهد شد.
 

silas

Well-Known Member
کاربر فعال
توکلی: علیه پوری حسینی و خریدار کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزگان اعلام جرم کرده‌ایم
گروه اقتصادی الف، ۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۰۵ 3971012145۰ نظر، ۹ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

توکلی در تجمع مقابل سازمان خصوصی‌سازی: باید مقابل روند فعلی خصوصی سازی ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیمرئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت گفت: باید در مقابل روند فعلی خصوصی سازی ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیم، ما بخیل نیستیم که صنایع و کارخانجات به مردم واگذار شوند و خیر آن را ببرند.
به گزارش فارس، احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در جمع دانشجویان، طلاب و کارگران معترض به روند خصوصی سازی در کشور که در مقابل سازمان خصوصی سازی برگزار شد طی سخنانی گفت: ما با اینکه که کارگران تحقیر شوند، مخالفیم، اگر آن‌ها می‌توانند باید خودشان سهام کارخانجات را بخرند و آن‌ها را اداره کنند. وقتی که مردم می‌توانند بهتر کار را اداره کنند چرا باید اموال دولت را به کسان دیگری بفروشند.
وی تصریح کرد: باید در مقابل روند خصوصی سازی مساله دار ایستادگی، مطالبه و مبارزه کنیم، ما بخیل نیستیم که صنایع و کارخانجات به مردم واگذار شوند و خیر آن را ببرند.
توکلی افزود: تیمی تشکیل شده که مسئول آن آقای امیرآبادی نماینده مجلس است این تیم به دنبال بررسی مسائل خصوصی سازی در سال‌های اخیر است و گزارش‌های آن در مجلس ارائه می‌شود.
وی افزود: ما در سازمان دیده بان شفافیت و عدالت علیه پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور و خریدار کارخانه آلومینیوم المهدی هرمزگان اعلام جرم کرده‌ایم.
رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: کسی که دشت مغان را خریداری کرده گردش مالیاتی سه میلیون تومان بوده با این وجود آیا این فرد اهلیت دارد که یک کارخانه چند هزار میلیاردی را خریداری کند در هر حال یا مالیات او بیشتر بوده و نداده و یا همین میزان بوده است پس حق ندارد صنعت به این بزرگی را بخرد.
وی افزود: بنده به عنوان یک سیاستمدار همراه مردم و جوانانی هستم که به خصوصی سازی معترضند. معتقدم این اعتراضات نتیجه خواهند داشت. بنده در قانون خصوصی سازی ماده‌ای را پیشنهاد کردم که براساس آن خریداران حق نداشته باشند به مدت پنج سال تعداد کارگران کارخانه را کم کنند با این وجود این پیشنهاد در مجلس رای آورد، ولی شورای نگهبان آن را خلاف قانون اساسی دانست.
وی گفت: من در این رابطه با مرحوم هاشمی رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز رایزنی کردم و ایشان نیز از این پیشنهاد حمایت کردند.
 

silas

Well-Known Member
کاربر فعال
نامه احمد توکلی به وزیر اقتصاد: رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی را عزل کنید گروه اقتصادی الف، ۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۸ 3971010066 ۱۱ نظر، ۱۳ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار خلع ید فوری علیمحمدی از مالکیت مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال ، عزل پوری حسینی رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی و حمایت از اعلام جرم دیده بان علیه وی شد.
به گزارش الف، در این نامه، همچنین احمد توکلی از دژپسند خواست تا علت فسخ قرارداد این مجتمع به صورت صریح و مبسوط بیان شود و تمامی اموال فروخته شده این مجتمع مشخص و از مالک پیشین مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال ستانده شود.
به گزارش الف متن این نامه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ارجمند جناب آقای دکتر دژپسند
وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی
سلام علیکم
نخست به نمایندگی از دیده‌بان شفافیت و عدالت، از جنابعالی تشکر می‌کنم که اعتراض به مهلت 6 روزه برای واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال را پذیرفتید و مهلت را تمدید کردید. درستی اعتراض روشن بود. هر کس بخواهد یک خودروی دست‌دوم بخرد بیش از اینها وقت می‌خواهد. چگونه می‌شود برای واگذاری این دو شرکت که بیش از 50 درصد آلومینیوم کشور را تامین می‌کنند 21 آذر فراخوان مشتری بدهند و 27 آذر پایان فرصت ارائه پیشنهاد باشد؟ ولی مشکل سازمان خصوصی‌سازی تنها این موضوع نیست. بلکه مسائل بسیاری هست که با واگذاری این دو مجمع گره خورده است که در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:
1-هیچ اطلاعی از چگونگی، چرایی و زمان فسخ قرارداد به مردم داده نشده است. اگر فسخ قرارداد انجام شده است چرا بنگاه‌های المهدی و هرمز جنوب (هرمزال) همچنان در ید آقای علیمحمدی است و وی مرتباً شمش از این بنگاه‌ها خارج می‌کند. اگر دلیل، چنانکه آگهی فراخوان حاکی از آن است، عدم ایفای تعهدات مالی به دولت بوده باشد، دیگر نباید اجازه تصرف به او داد.
اگر علت امر دیگری باشد، مثلاً عدم اهتمام به تولید با از کار انداختن 250 دیگ از 360 دیگ فعال در زمان واگذاری (شهریور 1394)، یا عدم اقدام برای تامین مواد اولیه لازم که خطر تعطیلی را جدی کرده است، یا حکم شورای رقابت در محکومیت آقای علیمحمدی به دلیل انحصارگری در بازار آلومینیوم یا خسارات دیگری باشد، باید پیش از هر اقدامی، بنگاه را از ید وی خارج کرد تا خسارت‌ها ادامه نیابد و بعد با تدوین صورت‌جلسه و احصاء موجودی و تخلفات، تحویل و تحول را انجام داد.
بنابراین کتمان اطلاعات و وانهادن بنگاه‌ها در دستان آقای علیمحمدی هر دو مانند برخی دیگر از رفتارهای آقای پوری حسینی در گذشته، نادرست و برخلاف مصالح مردم و به نفع آقای علیمحمدی است.
2-چنانچه در نامه آنی مورخ 26/09/1397 اشاره شد، تعجیل آقای پوری¬حسینی برای فروش مجدد مانند واگذاری عجولانه به آقای علیمحمدی، توجیه ندارد مگر آنکه بخواهد به مشتری خاص دیگری بفروشد یا با امتیازاتی مجدداً به خود او بدهد. قابل توجه است که سندیکای آلومینیوم ایران که جمع تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی است سه روز بعد از نخستین آگهی فراخوان، در 24/09/1397 طی نامه‌ای به آقای پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی، از وی می‌خواهد به عنوان داوطلب خرید طبق روال مرسوم در این باره، امکان بازدید کارشناسان منتخب سندیکا را از بنگاه‌های مزبور فراهم سازد.
مدیر کل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌ها در اجابت به این درخواست در تاریخ 25/09/1397 طی نامه‌ای به مدیرعامل آلومینیوم المهدی برای بازدید کارشناسان سندیکا جواز صادر و با وی هماهنگ می‌کند. مستند این جواز نیز تعهدی است که خریدار در قرارداد خرید سپرده است.
کارشناسان سندیکا همان روز خود را به بندرعباس می‌رسانند و بلافاصله با نامه مورخ 25/09/1397 به آقای نصوری مدیرعامل منصوب آقای علیمحمدی مراجعه می‌کنند و با ارائه جواز خصوص سازی و براساس هماهنگی پیشین در تقاضای بازدید و بررسی اسناد و مدارک را می‌نمایند. ولی آقای نصوری به این بهانه که جواز بازدید را آقای علیمحمدی باید صادر کند از بازدید جلوگیری می‌کند. تمام روز 26/09/1397 کارشناسان صرف چانه‌زنی می‌شود اما بدون نتیجه عصر آن روز به فرودگاه می‌روند. جالب اینجاست که تلاش سازمان خصوصی‌سازی نیز نتوانست آقای نصوری را مجاب کند.
پرسش قبلی اینجا معنادارتر است. اگر قرارداد فسخ شده است، طبق قانون سازمان خصوصی‌سازی باید اختیاردار المهدی و هرمزال شود. این چه جور فسخی است که آقای علیمحمدی که دیگر حق تصرفی ندارد مانع از اجرای دستور نماینده مالک می‌شود و از تعهد خویش سرباز می‌زند؟ همان روز سندیکای صنایع آلومینیوم طی نامه‌ای خطاب به آقای پوری حسینی به این ممانعت اعتراض می‌کند و به این دلیل و اینکه وضعیت فعلی بنگاه‌ها معلوم نیست، از رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌خواهد که مهلت ارائه تقاضا را تمدید کند.
آقای پوری حسینی به این نامه به تاریخ 28/09/1397 یک روز بعد از پایان مهلت ارائه پیشنهاد حاشیه می‌زند که اولاً مدارک موجود در تهران برای تصمیم‌گیری شما کافی بود و نیازی به بازدید از محل نداشتید، ثانیاً امکان تمدید وجود ندارد. ثالثاً اگر به خرید متمایل هستید همین امروز اعلام آمادگی کنید و برای مذاکره اولیه به سازمان بیایید. رابعاً این نامه شما را به عنوان تقاضای امروز (چهارشنبه 28/09/1397) قبول می‌کنیم. این رفتار جانبدارانه نسبت به آقای علیمحمدی و متکبرانه نسبت به دیگران در ارتباط با واگذاری المهدی و هرمزال به کرات دیده شده است.
جنابعالی در تماس تلفنی در 26 آذر به بنده فرمودید که دستور تمدید داده شده است. چگونه است که آقای پوری حسینی روز 28 آذر می‌گوید که تمدید مقدور نیست؟ بعد تقاضای فرضی را روز 28/09/1397 ممکن اعلام می‌کند؟
3-نکته مهم‌تر از عدم خلع ید از آقای علیمحمدی برخلاف قانون، عقل و مصلحت ملت، موضوع قیمت‌گذاری است. از فراخوان بر می‌آید که غیر از حصه نقدی، بقیه پرداخت‌های فراخوان، همان تعهدات آقای علیمحمدی است. حصه نقدی نیز ظاهراً اقساط عقب مانده تا روز خرید است. این کار، بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ قیمت کارشناسی قانوناً 6 ماه اعتبار دارد. الان بیش از 4 سال از آخرین کارشناسی که مبنای واگذاری به آقای علیمحمدی شد می‌گذرد. در اعتراضات چندین نماینده مجلس نهم و در اعتراض چند نماینده مجلس فعلی که آقای مرادی نماینده محترم بندرعباس آن را هدایت می‌کند، مهم‌ترین بخش به یغما دادن مایملک ملت به ثمن بخس بود. حالا که ارز سه برابر شده است و تکنولوژی نصب شده خارجی است، هر چه در سال 94 قیمت آنها بود به فرض درستی باید سه برابر شود، چون سطح قیمت‌های داخلی در این 4 سال به ویژه در سال جاری رشد چشمگیر داشته است، قیمت سایر دارایی‌ها نیز دو سه برابر می‌شود. تازه این با فرض درستی قیمت‌گذاری قبلی بود. در حالی که قیمت‌گذاری قبلی بر اساس جمع ارزش کارشناسی اجزای سیستم به اصطلاح جمع ارزش دارایی بود که بسیار غیر عالمانه و غیرعادلانه است. نزدیک‌ترین روش به علم و عدل، ارزیابی قیمت از راه هزینه فرصت است. کارخانه در حال تولید، دارایی‌های بسیار زیادی دارد که به روش نخست لحاظ نمی‌شود ولی در روش دوم آنها لحاظ می‌شوند. یک بنگاه اقتصادی در مقیاس المهدی و هرمزال برای آنکه به بنگاه تبدیل شوند باید فرایند طراحی، امکان‌سنجی، کسب موافقت اصولی، تامین سرمایه، کسب امتیاز عوامل زیربنایی (آب، برق و ...)، کسب جواز تاسیس، کسب موافقت زیست‌محیطی، انتخاب ماشین‌آلات، سفارش خرید، تخصیص ارز، انجام واردات، ترخیص، حمل، نصب، استخدام و تربیت نیروی انسانی، راه‌اندازی، تولید آزمایشی، بهره‌برداری و تولید، بازاریابی، صادرات، کسب اعتبار و تبدیل به بِرَند، همه طی شوند. بنگاهی با این اوصاف که صدها مدیر و تکنیسین و کارگر ماهر یکی دیگر از سرمایه‌های مهم آن است، یک قیمت دارد و چشم بستن بر این دارایی‌ها و بنگاه را مشتی ماشین‌آلات دست‌دوم و سوله با چند سال عمر و مساحتی از زمین فرض کردن قیمتی دیگر. هر اهل فنی می‌داند که بین این دو قیمت، تفاوت از زمین تا آسمان است. به ویژه در ایران با بوروکراسی پیچیده و آلوده. آنها به آیین‌نامه‌ای برای این نحوه قیمت‌گذاری استناد می‌کنند که مصوب خودشان است! باید پاسخ این پرسش را نیز بدهند که چرا چنین مقررات ظالمانه‌ای را تصویب و اجرا کرده‌اند؟ و اگر اسلاف آنان این خطای فاحش را نسبت به ملت انجام داده‌اند، آنها چرا اصلاحش نکرده‌اند؟
طراز کارشناسی‌ها چنان بود که همین قیمت‌گذاری ناعادلانه و ناعاقلانه در دفعات مختلف با یکدیگر تفاوت فاحش داشت. شاهد بر مدعا این است که حتی در این روش نادرست، برخی اقلام با ارزش و با مقیاس بزرگ از قلم افتاده بود! از جمله حدود 34 هزار تن شمش را بدون هیچ ارزیابی در اختیار خریدار قرار داده بودند یا در یک کارشناسی، ضایعات آندی یا باتس موجود در مجتمع را به شکل گتره مقدار 3500 تن برآورد کرده بودند ولی در کارشناسی بعدی، با روش توپوگرافی مقدار واقعی حدود 140 هزار تن بود! کارشناسی اخیر برای قیمت‌گذاری پس از اعتراض نهادهای نظارتی و نامه مورخ 4/11/1393 شانزده نماینده مجلس نهم، تجدید شد که این تفاوت‌ها را آشکار کرد: افزایش 82 درصدی در ارزش ماشین‌آلات و تاسیسات شرکت المهدی، افزایش 62 درصدی در ارزش زمین و ساختمان و همچنین افزایش 488 درصدی در ارزش حق‌الامتیازات هردو مجموعه مذکور و مشابه آنها که جمعاً مبلغی معادل 820 میلیارد تومان بیش از کارشناسی ماقبل بود.
جناب آقای دکتر دژپسند!
اگر در گذشته چنین چپاول‌هایی با عذر و بهانه‌های مختلف روا داشته شد، جنابعالی راضی به تکرار این به یغما رفتن‌ها نباشید و از آنها جلوگیری بفرمایید.
پیشنهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت این است که:
1.به فوریت از خریدار قبلی خلع ید شود.
2.آقای پوری حسینی را عزل و از اعلام جرم دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه وی حمایت کنید
3.علت فسخ صریح و مبسوط اعلام شود.
4.آلومینیوم المهدی و هرمزال که حالا هرمز جنوب شده است به شدت آسیب دیده است. باید به دقت تاوان این آسیب‌ها و اموالی که متعلق به دولت بود و آقای علیمحمدی نمی‌داد و یا متعلق به بنگاه بوده است و فروخته شده است معلوم شود و از تصاحب کننده عهد شکن ستانده شود.
5.ارزش بنگاه به شکل علمی و منصفانه از راه هزینه و فایده برآورد شود.
6.به دنبال خریداری باشید که ضمن اهلیت قابل اثبات، این شرط را بپذیرد که 51 درصد سهام را بیشتر نخواهد و بقیه به مردم هرمزگان عرضه شود. بدین ترتیب کنترل و اداره بنگاه به دست خریدار اصلی می‌ماند، در عین حال سهامداران خرد محلی پشتیبان اجتماعی پرقدرتی برای بنگاه‌ها هستند. می‌توان با آموزش و تبلیغ طی یک ماه مردم را برای خرید بسیج کرد و سهم آنها را ترجیحی کرد.
7.اگر انشاء الله داوطلب خرید زیاد بودند، پیشنهاد می‌کنم در شرایط مساوی اولویت به سندیکای صنایع آلومینیوم داده شود؛ زیرا اگر یارانه پنهانی هم شکل گرفته باشد نصیب صنعتگران ذیربط می‌شود. ضمن آنکه احتیاج آنان به محصولات این بنگاه‌ها باعث می‌شود نسبت به بهره‌وری عوامل تولید حساس باشند تا هزینه کمتری برای مواد اولیه تولیدی این بنگاه‌ها تقبل کنند.
امیدوارم این خیرخواهی مفید واقع شود.
احمد توکلی
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد
دیده‌بان شفافیت و عدالت
 

silas

Well-Known Member
کاربر فعال
واگذاری‌ها مشکلی به مشکلات کشور افزوده/ آقایان در سازمان خصوصی سازی به جای فرار باید پاسخگو باشند/ به صورت شفاف بگویند چرا و چگونه واحدها واگذار شده است؟ گروه اقتصادی الف، ۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳ 3971011108 ۱۲ نظر، ۵ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم می‌گوید: آقای پورحسینی باید پاسخگوی اقدامات خود در سازمان خصوصی سازی باشد که چرا و چگونه بنگاه‌ها را واگذار کرده است.
به گزارش الف، هدف از واگذاری شرکت‌های دولتی و خصوصی سازی افزایش کارایی و بهره‌وری بنگاه‌های دولتی بود، و اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تصویب و اجرایی شد و روند خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های دولتی رشد مضاعفی به خود گرفت و قرار بود با اجرای اصل۴۴ قانون اساسی و تقسیم اقتصاد ایران به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاون شاهد انقلاب اقتصادی باشیم اما هدف واگذاری که محقق نشد، هیچ؛ در این چند ساله هم واگذاری این بنگاه‌ها با مشکلاتی ایجاد کرد از جمله اعتراضات و تجمع کارگران برخی شرکت‌های واگذار شده مانند هفت تپه، هپکو و آذرآب و... که در دو سال اخیر شدت گرفته است.
براساس این گزارش، واگذاری شرکت‌های دولتی در این چند سال اخیر به طوری بوده است که شواهد نشان از انجام تخلف می‌دهد و باید دستگاه قضایی و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند، اما هرچه هست این است که شفافیت لازم در جهت واگذاری این شرکت‌ها وجود ندارد، البته ممکن است سازمان خصوصی سازی، این موضوع را رد کند اما طلا که «پاک است از محاسبه چه باک است» و لازم است رئیس سازمان خصوصی با انتشار قردادها و نحوه واگذاری پاسخ دهد البته با انتشار قراردادها، نه سخن گفتن.
علی اشرف پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در طی چند روز گذشته بارها به سالم و شفاف بودن واگذاری‌هایش تاکید داشته و حتی گفته که از واگذاری‌هایی که به بخش خصوصی واقعی انجام داده به هیچ وجه پشیمان نیست. اما ایشان چرا قراردادها را واگذار نمی‌کنند و یا اینکه اگر موفق بوده است چرا شاهد اعتراضات کارگران هفت تپه و... بودیم؛ در حالی که عنوان شد خریدار هفت تپه به خارج از کشور فرار کرده است.
احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم طی نامه‌ای به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار خلع ید فوری علیمحمدی از مالکیت مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال ، عزل پوری حسینی رئیس فعلی سازمان خصوصی سازی و حمایت از اعلام جرم دیده بان علیه وی شد.
توکلی از دژپسند خواست تا علت فسخ قرارداد این مجتمع به صورت صریح و مبسوط بیان شود و تمامی اموال فروخته شده این مجتمع مشخص و از مالک پیشین مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال ستانده شود
.(اینجا بخوانید)
حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس
در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد عدم شفافیت سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها اظهار کرد: به طور یقین این اصل ۴۴ قانون اساسی، اصل مترقی است که می‌توانست بسیاری از مسایل کشور را حل و فصل کند، ولی در اجرا مشاهده می‌شود که نه مشکلی را حل کرده و هم اینکه این واگذاری‌ها مشکلی را هم به مشکلات کشور افزوده است و آقایان باید بیایند به جای فرار پاسخ بدهند که متاسفانه نتیجه این گونه می‌شود.
وی افزود:‌ سه نکته بسیار مهم وجود دارد، ابتدا اینکه نقطه مشترک این واگذاری‌ها این است که شرکت‌ها در اصل دو-سه برابر کمتر از قیمت واقعی واگذار شده است و دوم اینکه افرادی که این واحدها را گرفتند، اهمیت و جایگاه لازم این واحدها را ندانسته و لذا عموما بعد از واگذاری این واحدها دچار مشکل شدند. نکته بعدی این است که جریان نفاقی در برخی از واحدهای بزرگ‌تر و به نوعی افرادی که سابقه داشتند در این واگذاری‌ها برنده شده یا برنده‌شان کردند و تلاش اصلی آنها این بود که کارگران و افراد ضعیف را زمین بزنند و به آنها ظلم کنند و به عبارتی آنها را تنگنا قرار دهند و از این جهت نارضایتی ایجاد کنند.

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: در نیشکر هفته تپه هم اگر دقت کنید، می‌بینید که وضع به همین صورت بود. هدف مشترک این افراد این بود که در دریافت این واگذاری‌ها در مناقصه یا مزایده شرکت کنند و هدفشان این نبوده که این واحد را حفظ کنند، بلکه خواستند این واحدها را بگیرند و همان‌طور که گفتم کارگران‌شان را تعدیل کنند و کاربری زمین‌های مرغوب را تغییر دهند و سود هنگفتی ببرند.
حاجی دلیگانی در مورد برکناری پورحسینی تاکید کرد: واگذاری این شرکت‌ها خلاف بوده و آقایان باید در این زمینه پاسخگو باشند. آقای پورحسینی باید پاسخ دهد که چرا و چگونه این واحدها را واگذار کرده و کمیسیون اقتصادی باید ایشان را احضار کرده و خواستار پاسخگویی باشد.
سید حسن حسینی شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هم در گفت‌وگو با خبرنگار الف در مورد واگذاری شرکت‌های دولتی و اقدامات سازمان خصوصی سازی گفت: دولت‌ها متاسفانه نه با هدف حفظ تولید و اشتغال بلکه با هدف رد دیون به بنگاه‌های غیر دولتی از جمله صندوق‌های بازنشستگی و دیگر حوزه ها اقدام به واگذاری کرده و در حقیقت نظارت دولت بر این بنگاه‌ها به شکل رسمی از بین رفته و حیات خلوتی را برای توسعه دولت‌ها درست کرده است.
وی افزود: سیاست غیرکلان ما در حوزه واگذاری این بنگاه‌ها سیاست اشتباهی بوده و نتوانستیم بخش خصوصی غیر فعال را با اعتبار کنیم و آنچه در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده این است که در مورد واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی‌ها را محقق کنیم. شاکله خصوصی سازی ما دچار ایراد و اشکال است، برای اینکه تصمیمات صحیحی گرفته نشده و راهکارهای درستی را برای این واسپاری ترسیم نکردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه عنوان شده مجتمع صنعتی گوشت اردبیل به آقای پوری حسینی واگذار شده است، گفت: باید دستگاه قضایی در این مورد اظهارنظر کند و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات آن را بررسی کنند که آیا این موضوع صحت دارد یا خیر.
شاهرودی افزود:‌ تخلفات باید مستند باشد و مستندات باید توسط شخص یا افراد ارائه شود و دستگاه‌های نظارتی باید به مجلس گزارش دهد و اگر خطا و خلافی انجام شده باشد، قطعا رسیدگی می‌شود و تحقیق و تفحصی انجام خواهیم داد و یا از ابزار ماده ۲۳۶ استفاده می‌کنیم و به دستگاه قضا معرفی خواهیم کرد؛ همچنین کمیسیون اصل نود مجلس وجود دارد که به آن رسیدگی خواهد کرد و باید مسیر قانونی خودش را طی کند؛ اگر دستگاه نظارتی اعلام می‌کند که تخلفی صورت گرفته و اگر اکنون به این نتیجه رسیده است باید به دادگاه صالحه و مجلس برای پیگیری شود.
 

saeid20092009

Well-Known Member
کاربر فعال
با افزایش قیمتهای جهانی و فروش های خوب ایرالکو در بورس کالا شاهدد تحرکات خوبی در سهم خواهیم بود.
 

saeid20092009

Well-Known Member
کاربر فعال
امروز همه محصولات تالار صنعتی با قیمت پایه انجام شد؛ به اعتقاد کارشناسان، این اتفاق به دلیل ارزان بودن برخی محصولات در بازار آزاد و به دنبال آن نبود متقاضی برای کالاها با قیمت‌های موجود در بورس‌کالا عنوان می‌شود. همچنین، امروز پرارزشترین معامله تالار صنعتی به شمش آلومینیوم ۹۹.۸ (فایرا) به میزان حدود ۲۸ میلیارد تومان تعلق داشت.

اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛ تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز یکشنبه شانزدهم دی ماه، میزبان عرضه چهار هزار و 200 تن مس مفتول، سه هزار تن مس کاتد و 20 هزار تن مس کم عیار بود. همچنین طی این روز ، 200 تن شمش روی، 200 تن شمش سرب و یک هزار و 500 تن شمش هزار پوندی آلومینیوم نیز در تالار مذکور عرضه شد.
گفتنی است، در برابر این میزان عرضه، حجم معاملات این تالار حدود 3760 تن بود که حدود 42 میلیارد تومان ارزش داشت، این معاملات طی 26 قرارداد انجام شدند.
امروز همه محصولات تالار صنعتی و معدنی با قیمت پایه انجام شد؛ به اعتقاد کارشناسان، این اتفاق به دلیل ارزان بودن برخی محصولات در بازار آزاد و به دنبال آن نبود متقاضی برای کالاها با قیمت های موجود در بورس کالا عنوان می شود.
پرارزشترین معامله این تالار امروز به شمش آلومینیوم 99.8 شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) به میزان حدود 28 میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت پایه، کیلویی 18 هزار و 590 تومان و حجم 1500 تن فروخته شد و نسبت به معامله قبلی خود در 12 آبان، حدود 3.4 درصد افت قیمت داشت.
مس کاتد شرکت ملی مس ایران (فملی) نیز امروز جزو معاملات پرارزش (حدود 13 میلیارد تومان) تالار صنعتی بود. این محصول با قیمت پایه کیلویی 53 هزار و 163 تومان در حجم 240 تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در دهم دی، 3.5 درصد افت قیمت داشت.
کم ارزشترین محصول امروز نیز به مس کم عیار (سرباره G) همان شرکت به میزان حدود 139.5 میلیون تومان ارزش داشت. این محصول نیز مانند بقیه محصولات به قیمت پایه کیلویی 93 تومان در حجم 1500 تن معامله شد و نسبت به معامله قبلی خود در دوم دی ماه شاهد تغییر قیمتی نبود.
 

امير وفا

Active Member
کاربر فعال
عضو تازه
متاسفانه مدیریت شرکت در کنار تمام اقدامات خوبش یه اشتباه بزرگ هم مرتکب شد و اونم عدم عرضه محصول در زمانی که هم تقاضا برا محصولات بالا بود و هم قیمتها حدود۲۳ و۲۴ الان با این قیمتهای جهانی حاشیه سود کاهش پیدا کرده من فکر کنم بهای تمام شده حوالی ۱۴ تا ۱۵ باشه و اگه مقایسه بکنیم اگه کل محصول تولیدی رو ۲۳ می فروخت مبلغ قابل توجه ای جلو بود ولی از ۴۲تن تولید پاییز حدود ۳۰ تن رو فروخته بهرحال کاش بیشتر میفروخت
هرچند سال دیگه به احتمال بسیار زیاد دلار حداقل حوالی ۱۴ خواهد بود واین یعنی تداوم رشد فروش شرکت ولی برای دوره جاری یکم میشد بهتر عمل کرد
 

lovelykid

Well-Known Member
کاربر فعال
یه مدتی است که فایرا روی 295 تا 320 مونده تکون نمیخوره لامصب! یا برو بالا یا کله کن بیا پایین!
 

نوين بورس

Well-Known Member
کاربر فعال
سلام دوستان
امروز بعد از مدتی طولانی مقداری ایرالکو ورداشتم
خوش به حال فروشنده که این سهم را انداخت به من
مثل اینکه همه دوستان قدیمی با سهم خداحافظی کرده اند
تاپیک خیلی سوت و کوره
حواستان به سهم باشد
خبرهایی هست
با سلام خدمت نوين عزيز.از ورود وخروج عالى شما لذت بردم.بنده هنوز درصد كمى در سبد دارم و فكر ميكردم از دو سه هفته ديگه استارت سهمو بزنن.
بنظر شما مثبت امروز ادامه دار خواهد بود ؟موفق باشيد
سلام برادر
خواهش میکنم
به نظر یه بازی خوب دوباره رو سهم شروع شده
فعلا که برنامه خوبی روی سهم هست
برادر عزیز من خدمت دوستان هم سری قبل عرض کردم از فرصتها باید استفاده کرد
بنده 420 فروختم خکاوه 50 خریدم 150 فروختم یه مدت هم اوراق بودم دیروز مجددا وارد فایرا شدم
امروز هم سهم خریدار زیاد دارد
به اندازه ای که توصف خرید نشستند هم بیرون منتظرند تا صف سهم را بدهند تا
در هر صورت هدف بنده و همه دوستان فکر کنم چیزی غیر از سود نباشد
دوست عزیز من فکر کنم طبق روال بقیه شرکتها تا حسابرس اینها را مجبور نکنه ارزرا با قیمت بالا شناسایی نمیکنن
و مابه التفاوت فروشهای خارجی را در بهای فروش نمیارن و در تسعیر ارز نشون میدن
دوستان سلام
گزارش 9 ماهه ایرالکو اومد و سهم صف خرید شد
 

silas

Well-Known Member
کاربر فعال
تو کار این جماعت موندم تو منفی زرت و زرت میفروختن و رقابت داشتن واسه رنج منفی کشیدن حالا ی روز صف شد حاضر نیستن 1 دونه بفروشن ،دیروز که برای منفی فروختن مسابقه گذاشته بودی چی میدونستی الان که نمیفروشی چی فهمیدی؟؟؟؟؟ بگو ما هم بدونیم لامصب!!!
پ ن :من تو 560 یک دونه نفروختم تو منفیشم 1 دونه نفروختم الانم برای حجم مبنا 1 دونه کمک نمیکنم،
 

kshvrz

New Member
کاربر فعال
عضو تازه
منم یک دونه کمک نکردم به این صف. روزی 2 درصد هم بره بالا من راضیم.
از بس اومد پایین گفتم نکنه الان بیاد 200 تومن.
 

lovelykid

Well-Known Member
کاربر فعال
حداقل فعلا تا380-390میاد
ولی میانمدت حداقل450
پ ن:من سهم رو ندارم!!
نمودار رو نگاه کردم انگار روند داره تکرار میشه! توی روند شارپ قبلی دقیقا محدوده 370-380 یک حجم بالا خورد و به رشدش ادامه داد. این دفعه هم ممکنه همین اتفاق بیفته و با حجم کم بره تا محدوده فوق و بعد بسته به قدرت خریدار این محدوده رو رد کنه و بره برای تارگت بعدی! تا الان که خیلی خوب داره میره بالا!
 
بالا