تجارت الکترونيک

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#1
تجربه مديرعامل شرکت راکوتن (Rakuten)
اهميت ارتباط انساني در تجارت الکترونيک

مترجم: مريم رضايي
منبع: HBR
هيروشي ميکيتاني معتقد است انسان به ارتباط و وابستگي نياز دارد؛ بنابراين شرکت راکوتن تلاش مي‌کند علاوه‌بر تاکيد بر کارآيي و راحتي، تجربه خريد بازارپسند و شخصي‌ شده‌اي ايجاد کند. او در مورد اين تجربه توضيح مي‌دهد:
هنوز اولين باري که خريد آنلاين انجام دادم را به ياد مي‌آورم. اين اتفاق در اکتبر 1996 رخ داد که از يک فروشگاه کوچک، نودل ژاپني خريدم. فرآيند بررسي نهايي کاملا ابتدايي بود، اما سفارش من با پست ارسال شد و حس خوب آن همان طوري بود که ديگران توصيف کرده بودند. در همان زمان دريافتم که خريد آنلاين به زودي به امري متداول در جهان تبديل مي‌شود.
آن روزها در حال برنامه‌ريزي براي تاسيس شرکت راکوتن بودم. 6 ماه بعد از تاسيس شرکت، وب‌سايتي براي آن راه‌اندازي کرديم. هدف من کاملا ساده بود: قرار بود به صاحبان کسب‌وکارهاي کوچک و متوسط، فرصت شروع يک کسب‌وکار ساده از طريق اينترنت را بدهيم؛ به اين صورت که مبلغي را به صورت ماهانه از آنها دريافت کنيم و آنها محصولات خود را در وب‌سايت ما به فروش بگذارند.
رويکرد ما به تجارت الکترونيک با رويکرد آمازون و بسياري از ديگر شرکت‌هاي مشابه کاملا متفاوت است. من اين شرکت‌هاي رقيب را ماشين‌هاي خودکار فروش کالا مي‌بينم که مثل سوپرمارکت‌هاي فوق کارآمدي هستند که محصولات استاندارد شده‌اي ارايه مي‌دهند.
اين رويکرد من را هيجان‌زده نمي‌کند. من معتقدم انسان به ارتباط و وابستگي نياز دارد و خريد کردن بايد تجربه‌اي غني باشد و احساس مي‌کنم اين طرز فکر به فرهنگ کشورم برمي‌گردد. اگر شما در ژاپن به يک سوپرمارکت يا رستوران مک‌دونالدز برويد، رفتار مهمان‌نوازانه و خدمات به مشتري را کاملا محسوس مي‌بينيد؛ بر خلاف جو بازارهاي غربي که بيشتر مشتريان بر سرعت و آسايش خود متمرکزند. در واقع رويکرد شخصي‌سازي در خون من است.
قصد من اين نبود که يک فروشگاه بزرگ ايجاد کنم؛ بلکه مي‌خواستم راکوتن مثل بازاري باشد که صاحبان بسياري از فروشگاه‌هاي کوچک در آن تجارت کنند و شخصا با مشتري تعامل داشته باشند. من معتقدم بيشتر افراد اين نوع تجربه را مي‌پسندند؛ حتي اگر آنلاين خريد کنند. اين رويکرد کمک زيادي به ما کرد و امروز راکوتن بعد از آمازون و eBay سومين بازار تجارت الکترونيک جهان است. شرکت ما اکنون حدود 10 هزار پرسنل دارد و در 13 کشور مختلف فعاليت مي‌کند. سال گذشته 15 ميليارد دلار فروش در سطح جهان داشتيم و در بازار داخلي نيز راکوتن در فروش بسياري از اقلام مانند پوشاک، خوراک و لوازم خانگي برترين خرده‌فروش اينترنتي است.
خروج از مسير سنتي
تصميم من براي راه‌اندازي راکوتن به شيوه‌اي غيرمعمول شروع شد. در سال 1995، زمين لرزه «هانشين» غرب ژاپن را لرزاند و شهر «کوبه»، جايي را که در آن بزرگ شده بودم و خانواده‌ام هنوز در آن زندگي مي‌کردند، تخريب کرد. به ياد مي‌آورم که در آن روزها نااميدانه به دنبال تعدادي از اقوامم مي‌گشتم و در نهايت اجساد آنها را در مدرسه‌اي محلي که به گورستاني موقت تبديل شده بود، پيدا کردم. در همان جا پي بردم که وجود ما چقدر فاني است و ما فقط يک بار زندگي مي‌کنيم و بنابراين بايد همين امروز به کامل‌ترين زندگي برسيم.
در آن زمان 30 سال داشتم و در بانک صنعتي ژاپن در توکيو کار مي‌کردم. بانک صنعتي ژاپن سازماني بسيار معتبر است و کمتر کسي که در آن کار مي‌کند، آرزو دارد، آنجا را ترک کند. در ژاپن، کارآفريني براي کسي که تحصيلات دانشگاهي دارد يک امر عادي محسوب نمي‌شود.
مسير سنتي زندگي مردم به اين صورت است که شغل کارمندي مطمئني در يک شرکت معتبر پيدا کنند و با ارتقاي شغلي در طول سال‌ها در زندگي خود پيشرفت کنند، اما من از سنين پايين در مسير کارآفريني قرار گرفتم.
سنين نوجواني من در آمريکا سپري شد، در حالي که پدرم استاد ناظر در دانشگاه Yale بود و بعدها من در مدرسه کسب‌وکار هاروارد مشغول به تحصيل شدم. در آنجا آموختم که مهم نيست کارفرماي شما چقدر بزرگ باشد، بلکه مساله بااهميت اين است که خودتان چقدر ارزش ايجاد مي‌کنيد.
اين رويکرد با شيوه‌اي که در ژاپن به موفقيت نگاه مي‌شود فرق دارد و وقتي اعلام کردم قصد دارم شغلم را در بانک رها کنم، خانواده‌ام به شدت غافلگير شدند، اما من مي‌دانستم که درست‌ترين تصميم را مي‌گيرم.
وقتي کارمان را شروع کرديم، شرکت‌هاي ديگري هم بودند که فروش اينترنتي را آغاز کرده بودند. آمازون در آن زمان راه‌اندازي شده بود، اما فقط به فروش کتاب مشغول بود. برخي شرکت‌ها هم فروشگاه‌هاي اينترنتي را راه‌اندازي کرده بودند که بسياري از فروشندگان محصولات مي‌توانستند از طريق يک وب‌سايت کالاهايي را به فروش برسانند.
مثلا شرکت IBM وب‌سايتي را به نام World Avenue راه‌اندازي کرده بود که انواع برندها مانند بين، هادسون بي و گات‌چاکس در آن فعاليت مي‌کردند؛ اما اين مدل فريبکارانه به نظر مي‌رسيد و IBM بعد از يک سال اين پروژه را متوقف کرد، چون فروشندگان از تعداد زياد برندها در سايت‌ شاکي بودند و IBM واسطه خوبي بين خرده‌فروشان و مشتري نبود.
در راکوتن ما مدل متفاوتي ارايه کرديم؛ به طوري که 650 دلار در ماه براي راه‌اندازي يک فروشگاه مطالبه مي‌کرديم و اين فروشگاه قسمت کوچکي از کاري بود که فروشگاه‌هاي اينترنتي بزرگ انجام مي‌دادند.
ما اين امکان را براي فروشندگان ايجاد مي‌کرديم که به جاي اينکه خود را با چيزي که ما طراحي کرده بوديم سازگار کنند، حضور اينترنتي خود را متناسب‌سازي کنند. ما آنها را تشويق کرديم که به طور مستقيم با مشتريان تعامل داشته باشند، چون دريافته بوديم فروشندگاني که داستان‌هاي شخصي خود را تعريف مي‌کردند و با خريداران ارتباط داشتند، عملکرد بهتري داشتند.
خاطرات کوچک
اين موضوع حتي در مورد محصولاتي که انتظار فروش اينترنتي آن را نداريم هم صدق مي‌کند. بلافاصله بعد از اينکه کار را شروع کرديم، کشاورزي به ما مراجعه کرد و مي‌خواست تخم‌مرغ‌هاي تازه را به صورت اينترنتي بفروشد. من فکر مي‌کردم اين ايده وحشتناک است.
تخم‌مرغ به آساني مي‌شکند و وقتي به‌راحتي مي‌توان آن را در سوپرمارکت خريد، چرا کسي آن را به صورت آنلاين سفارش دهد؟ اما آن کشاورز گفت که من به يک نکته توجه نکرده‌ام و آن اينکه تخم‌مرغ‌هاي سوپرمارکت‌ها تازه نيستند و حداقل يک يا دو هفته‌ از زمان توليد آنها مي‌گذرد، اما تخم‌مرغ‌هايي که او توليد مي‌کند طبيعي و تازه‌اند، چون مرغ‌هايش را با برنامه غذايي ويژه‌اي تغذيه مي‌کند تا تخم‌مرغ‌هايي غني به دست آورد. اين کشاورز در نهايت فروشگاهي در راکوتن براي خود راه‌اندازي کرد و فکر مي‌کنم او صدمين فروشنده
ما بود.
او کارش را با نوشتن يک برنامه روزانه از نحوه نگهداري مرغ‌ها و به اشتراک‌ گذاشتن عکس‌هايي از تست کنترل کيفيت شروع کرد: به اين صورت که يک خلال دندان را در زرده تخم‌مرغ فرو مي‌کرد و اگر زرده مي‌توانست خلال دندان را صاف نگه دارد، به اين معني بود که آن تخم‌مرغ کاملا طبيعي و باکيفيت است. او همچنين داستان‌هايي را در فروشگاه اينترنتي خود تعريف مي‌کرد که مردم را به امتحان کردن تخم‌مرغ‌ها تشويق مي‌کرد و اين موضوع در موفقيت و تکرار خريد‌هاي مشتري بسيار تاثيرگذار بود.
اين رويکرد در ديگر اقلام کالايي هم بسيار موثر عمل مي‌کند. در راکوتن خودرو، مواد غذايي، پوشاک، تعداد زيادي آثار هنري و حتي اخيرا مسکن هم به فروش مي‌رسد. اين در حالي است که هيچ کس در زمان شروع کار فکر نمي‌کرد، مواد غذايي به کسب‌وکاري سفارشي از طريق اينترنت تبديل شود.
انسان به اضافه الگوريتم‌ها
وقتي مردم در مورد «خريد اجتماعي» يا «تجارت اجتماعي» صحبت مي‌کنند، به اين حقيقت اشاره مي‌کنند که دوست دارند با يکديگر ارتباط داشته باشند تا در مورد خريدهاي مختلف به هم توصيه يا نظراتي داشته باشند. برخي مردم هم – چه در زندگي واقعي و چه در رسانه‌هاي اجتماعي – معتقدند دوستان در نوع خريد ما بسيار تاثيرگذارند، اما من فکر نمي‌کنم آنها چنين قدرتي را
داشته باشند.
متصديان فروشگاه اينترنتي ما کمي بيشتر در مورد محصولات اطلاعات دارند و در نتيجه منبع بهتري براي پيشنهاد خريد هستند. اگر بخواهيد يک راکت تنيس بخريد، آيا با دوستتان مشورت مي‌کنيد، يا راهنماي فروشگاه؟ اگر بخواهيد در مورد يک خوراکي جديد اطلاعات داشته باشيد، آيا از دوستتان مي‌پرسيد يا کسي که قبلا آن را امتحان کرده؟ راهنماهاي حرفه‌اي در فروشگاه‌ها به مرور زمان به دوستاني براي شما تبديل خواهند شد که اطلاعات و توصيه‌هاي شخصي به شما
ارايه مي‌دهند.
برخي شرکت‌ها براي ارايه اين پيشنهادها از الگوريتم‌ها استفاده مي‌کنند، اما توصيه‌هاي انساني موثرتر خواهد بود. راکوتن تعداد زيادي متخصص با مدرک دکترا دارد که با داده‌هاي بزرگ و علم تجزيه و تحليل کار مي‌کنند. همچنين شرکت ما مجهز به يک لابراتوار تحقيقاتي مدرن است، اما من معتقدم نظرات و توصيه صاحب فروشگاه اصولي‌تر است. انسان مي‌تواند به نيازهايي که شما براي او توضيح مي‌دهيد، گوش کند و در مورد محصولاتي که مد نظر شما است، داستان‌هايي
تعريف کند.
قيمت محصولات در سايت ما کاملا رقابتي است، چون به جاي يک قيمت در کل
وب سايت، فروشندگان شخصا با هم در رقابت هستند. قيمت مساله مهمي است، اما بسياري از خريداران نسبت به تفاوت‌هاي کوچک حساسيت زيادي نشان نمي‌دهند؛ به خصوص به محض اينکه با فروشنده رابطه‌اي برقرار کنند. مثلا گاهي اوقات اهميت قيمت از طراحي محصول کمتر است.
يکي از جنبه‌هاي منفي احتمالي ارايه يک بازار غيرمتمرکز که کالاهايي از چند هزار فروشنده در آن وجود دارد، بروز مشکلات کيفيتي يا خدماتي است، اما راکوتن براي اجتناب از اين مشکلات روش‌هايي را پيدا کرده است.
ما براي افرادي که مي‌خواهند فروشگاهي در وب سايت ما داشته باشند، يک فرآيند نظارتي سرسختانه داريم؛ به طوري که معاملات را به دقت زير نظر مي‌گيريم و يک برنامه نظارتي هم تنظيم کرده‌ايم که بازخوردهاي مشتري را در مورد خريدي که انجام داده، دريافت مي‌کند و اگر فروشگاهي دائما رتبه منفي از مشتري دريافت کند و نتواند خود را پيشرفت دهد يا کالاها را به موقع به مشتري تحويل ندهد، عذر آن را مي‌خواهيم.
من فکر مي‌کنم ديگر فروشگاه‌هاي اينترنتي مي‌توانند از اين رويکرد ما درس بگيرند. مثلا وب‌سايت‌هاي مسافرتي بزرگ آمريکايي مانند Expedia، Priceline و Travelocity را در نظر بگيريد. اين وب‌سايت‌ها استانداردشده و بسيار فرآيند محور هستند و طوري طراحي شده‌اند که اشخاص مي‌توانند به سرعت تاريخ و مقصد سفر خود را مشخص کنند و هتل و بليت خود را رزرو کنند، اما وب‌سايت‌هاي مسافرتي در ژاپن کاملا متفاوت هستند. اين وب‌سايت‌ها طوري طراحي شده‌اند که هتل‌هاي عضو آن مي‌توانند خودشان صفحات خود را اديت کنند و با مشتري ارتباط
داشته باشند.
وب‌سايت‌هاي Fab و Etsy نيز تجربه خريد کاملا شخصي‌شده‌اي به مشتري ارايه مي‌دهند، به طوري که خريدار حس مي‌کند با يک فروشنده واقعي در ارتباط است. وب‌سايت Ebay هم اين مسير را در پيش گرفته است که امر عجيبي نيست.
چرا مردم در بوتيک‌هاي کوچک خريد مي‌کنند؟ چون به ارتباطي شخصي و سطح بالايي از خدمات نياز دارند. قيمت خوب، کارآيي، سرعت و دقت، عوامل بسيار مهمي هستند که ما آنها را ارايه مي‌دهيم، اما اگر بتوانيم ارتباط، تعامل و داستاني را که در پس محصولات وجود دارد، هم ارايه دهيم، يک رابطه برد-برد
ايجاد کرده‌ايم.
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#2
ميلياردري که اولين فروشگاه اينترنتي را به ژاپن آورد

روزنامه دنياي اقتصاد
الهام جوادي
هيروشي ميکيتاني موسس و مديرعامل شرکت راکوتن،‌ بزرگ‌ترين فروشگاه آنلاين در ژاپن با بيش از 50 ميليون کاربر مشترک، با ثروت 8/4 ميليارد دلار در جايگاه صد و شصت و هفتم ثروتمندان دنيا در سال 2007 قرار دارد.
الهام جوادي
هيروشي ميکيتاني موسس و مديرعامل شرکت راکوتن،‌ بزرگ‌ترين فروشگاه آنلاين در ژاپن با بيش از 50 ميليون کاربر مشترک، با ثروت 8/4 ميليارد دلار در جايگاه صد و شصت و هفتم ثروتمندان دنيا در سال 2007 قرار دارد.
هيروشي ميکيتاني در 11 مارس سال 1965 در شهر کوب در ژاپن متولد شد. او دو سال را به همراه خانواده‌اش در ايالات متحده گذراند و سپس به ژاپن بازگشت و دوره ابتدايي را در آنجا طي کرد. هيروشي در سال 1977 به دبيرستاني شبانه روزي و دور از خانه رفت و در سال 1983 تحصيلاتش تمام شد. وي در سال 1988 از دانشگاه هيتوتسوباشي فارغ‌التحصيل شد. هيروشي ميکيتاني پس از فارغ‌التحصيلي به بانک صنعتي ژاپن پيوست.
وي سپس تحصيلات خود را در مدرسه تجارت دانشگاه هاروارد و در رشته MBA ادامه داد و در سال 1993 از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شد. ميکيتاني طي تحصيل در دانشگاه هاروارد در سال 1991 ازدواج کرد. ميکيتاني در‌هاروارد با فرهنگي آزادتر آشنا شد و امکانات و فرصت‌هاي بالقوه موجود در اينترنت را آموخت.
وي پس از فارغ‌التحصيلي به کشور خود بازگشت و در دپارتمان توسعه بين‌المللي در ژاپن مسوول مديريت مالي در زمينه خريد و ادغام شرکت‌ها شد.
ميکيتاني شرکت راکوتن را در سال 1997 به عنوان يک بازار تجارت الکترونيک و با نام MDM تاسيس کرد که بعدها تبديل به مشهورترين سايت تجارت الکترونيک ژاپن شد. MDM در سال 1999 به راکوتن تغيير نام پيدا کرد. سهام اين شرکت در سال 2000 براي اولين بار به شکل عمومي‌در بازار سهام جاسداک به فروش رسيد. راکوتن در همين سال شرکت اينوسيک ژاپن، يک موتور جست‌وجوي معروف را که در سال 1994 توسط استيو کريچ تاسيس شد، خريد تا بتواند خدمات پورتال ارائه کند. در سال 2002 اين شرکت يک سيستم پرداخت جديد قراردادهاي تجاري را معرفي کرد. در همين سال هم يک برنامه عضويت براي افزايش وفاداري مشتريان پياده‌سازي شد.
راکوتن با خريد سايت ماي تريپ در سال 2003 کسب و کار مسافرتي را به شرکت خود اضافه کرد. البته بعدها در سال 2004 ماي تريپ با شرکت مسافرتي راکوتن ادغام شد. راکوتن در سال 2003 همچنين سهام شرکت اوراق بهادار DLJdirect را خريد. اين شرکت بعدها به شرکت اوراق بهادار راکوتن تغييرنام يافت.
راکوتن همچنين در سال 2004 سهام شرکت آزورا کارت، شرکت کارت‌هاي اعتباري را خريد. اين شرکت نيز بعدها به راکوتن کرديت تبديل شد. راکوتن در همين سال با تاسيس شرکت راکوتن بيسبال به شکل حرفه‌اي به کسب و کار ورزشي روي آورد.
هيروشي ميکيتاني در سال 2005 شرکت کوکوناي شينپان ، در زمينه بانکداري و کارت‌هاي اعتباري را به عنوان يک شرکت زير مجموعه براي راکوتن خريد. راکوتن در همين سال کل سهام شرکت لينک شير، يک شرکت پيشتاز در بازاريابي تجارت الکترونيک‌ را از طريق شعبه آمريکايي راکوتن خريد تا بازار جهاني اينترنتي خود را گسترش دهد.
بخش حراج راکوتن نيز در سال 2005 راه‌اندازي شد. در سال 2006 نيز بخش مسافرتي آنلاين راکوتن راه‌اندازي شد. راکوتن در سال 2008 شراکتي را با فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي پرزيدنت انجام داد تا يک کسب‌وکار براي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در تايوان با نام راکوتن ايچيبا تايوان راه‌اندازي کنند. راکوتن همچنين در همين سال بخش خدمات و اطلاعات مربوط به جشن‌هاي عروسي را به سايت خود اضافه کرد و همچنين توافقاتي با شرکت اي-بانک براي هم پيماني و شراکت انجام داد. اي-بانک در نهايت در سال 2009 تبديل به يکي از زيرمجموعه‌هاي راکوتن شد.
راکوتن در حال حاضر محصولات بيش از 600 شرکت بزرگ ژاپن شامل هواپيمايي ژاپن،‌ سئيکو‌ و ياماها را از طريق سايت خود به فروش مي‌رساند.
هيروشي ميکيتاني ازدواج کرده و يک فرزند دارد. وي در حال حاضر ساکن شهر توکيو است.

http://global.rakuten.com/en/
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#3
شنبه ، 21 آبان 1390 ، 11:56
حتما اصطلاح فرانشیز را بارها در اخبار و روزنامه ها دیده و شنیده اید .این اصطلاح برای اهل اقتصاد مفهومی شناخته شده است اماچنانچه شما با آن آشنایی ندارید توصیه می شود حتما این مقاله را بخوانید.

مفهوم فرانشیز
تعریف لغوی فرانشیز: فرانشیز نوعی از كسب و كار است كه بر اساس آن به یك شركت اختیار داده می شود كه تولیدات و یا محصولات شركت دیگر را بفروشد و در قبال آن مبلغی دریافت كند كه به این مبلغ ، مبلغ فرانشیز می گویند.

مفهوم عملی فرانشیز: فرانشیز یك شبكه ارتباطی بین كسب و كارهای مستقل كوچك می باشد كه به هر یك از این كسب و كار های كوچك اجازه می دهد كه تحت یك نام تجاری مشترك و یك هویت فعالیت كنند و همگی از یك متد موفق (كه قبلا آزمایش شده) و بازاریابی مشترك استفاده كنند. در عمل فرانشیز دقیقا یك استراتژی كسب و كار است برای جذب و نگهداری مشتری، نه بیشتر نه كمتر! یك سیستم بازاریابی است كه هدف آن ایجاد یك تصویر درباره محصولات و یا خدمات یك شركت در ذهن مشتری می باشد، در حقیقت یك روش است برای تعریف محصولات و یا خدمات به طوری كه نیاز های مشتری را ارضا كند.





از این پس كسب و كارهای كوچكی كه تحت شبكه ارتباطی فرانشیز با یكدیگر و مشتركا به فعالیت خواهند پرداخت را "كسب و كارهای تحت پوشش" می نامیم و شركتی را كه وظیفه آن برقراری این شبكه و ارائه متد های موفق از قبل آزمایش شده به كسب و كار های تحت پوشش می باشد، "هماهنگ كننده" می نامیم.

مزایای فرانشیز:

1-امنیت: برای كسب و كارهای تحت پوشش، فرانشیز نوعی كاهش ریسك و امنیت را به همراه دارد.شما آزادی ای را كه به عنوان صاحب یك كسب و كار مستقل دارید، كنار می گذارید تا تبدیل به یك جزء از یك گروه شوید كه به همراه یكدیگر یك كسب و كار را پیش می برید و دیگر نیازی نیست كه خودتان نگران روش های موثر برای كسب و كار خود باشید چرا كه یك سیستم از قبل مطالعه شده و آزمایش شده از سوی هماهنگ كننده در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

2-سیستم اثبات شده: مواردی كه یك هماهنگ كننده برای انجام كسب و كار تعیین می كند: یك روش (سیستم عامل) برای انجام كسب و كار، یك نام تجاری كه در نظر مشتری ارزش داشته باشد و یك پشتیبانی اولیه و پشتیبانی مستمر میباشد كه در نتیجه دیگر نیازی نیست كه شما چرخ را مجددا اختراع كنید تا بتوانید از آن استفاده كنید . بلكه از نتایج تحقیقات از قبل انجام شده ی هماهنگ كننده استفاده خواهید كرد.

3-نتایج قابل پیش بینی یك سیستم فرانشیز الف)قدرت خرید گروهی برای از بین بردن هرینه های عملیاتی ب) پیشرفت سریع تر به علت برنامه ی بازاریابی از پیش آزمایش شده پ)نتایج قابل پیش بینی (وابسته به اینكه تا چه حد پای بند سیستم عامل بوده اید) را مژده می دهد.

4-بازار یابی: وقتی كسب و كار شما از حالت مستقل خارج شد و به صورت جزئی از مجموعه بزرگتری در آمد هزینه های بازاریابی میان كسب و كارهای تحت پوشش تقسیم خواهد شد و همین تعدد شعبات خود نوعی بازاریابی بوده و در نتیجه كسب و كار شما در ذهن مشتری جای خود را باز خواهد كرد.
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#4
بهترین مشتریان کسب‌وکار شما چه کسانی هستند؟
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/774381/
مترجم:‌ فریبا ولیزاده
منبع:‌ sloanreview.mit.edu
در دهه نخست قرن بیست و یکم، کمتر از نیمی از شرکت‌های تازه تاسیس آمریکایی تنها سه سال در بازار دوام می‌آوردند.
کمتر از 6 درصد از 44000 شرکتی که در سال 2000 میلادی تاسیس شدند تا سال 2010 توانستند به میزان ده میلیون دلار درآمد کسب کنند و کمتر از 2 درصد از این شرکت‌ها درآمد 50 میلیون دلاری داشتند. دلیل این امر چیست؟
هنگامی که یک سرمایه‌گذاری به سطحی بحرانی می‌رسد، پیچیدگی آن تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. مدیریت در چنین شرایطی کاملا دشوار است. مدل اصلی کسب‌و‌کار باید محصولات و بازارهای جدید را در نظر داشته باشد. در اصل رفتارهای مدیریتی پیشین جهت مدیریت و رشد کسب‌وکار‌های امروزی مناسب نیستند.
واضح است که هزینه‌های کلی، مدیریتی و فروش اغلب شتاب بیشتری نسبت به درآمد‌ها دارند. حتی بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز در مدیریت این نوع هزینه‌ها با مشکل روبه‌رو هستند:‌ در بین سال‌های 2000 تا 2010 راندمان هزینه‌های تولید محصولات در بیش از 500 شرکت کاهش داشت؛ اما میزان هزینه‌ها مدیریتی و فروش تغییری نکرده بود.
به عنوان مثال در سال 2000 میلادی یک شرکت کارآفرینی تحت وب تاسیس شد و خدمات برون‌سپاری حقوق و دستمزد را برای شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌داد. تا سال 2004 میلادی این شرکت حدود 40 میلیون دلار فروش و حدود 75 نمایندگی فروش با سهمیه سالانه 600000 دلار در اختیار داشت.
در سال 2004 موسس این شرکت با جذب سرمایه‌ای 30 میلیون دلاری اقدام به تولید محصولات و گسترش کسب‌و‌کار کرد. اما دو سال بعد در حالی که تولید محصول طبق برنامه پیش می‌رفت، درآمد شرکت راکد بود وسرمایه‌گذاران ناراضی بودند.
مدیریت این شرکت مجموعه‌ای از تاکتیک‌ها را برای حل مشکل به‌کار گرفت که شامل تخفیف‌های بسیار بالا برای محصولات و خدمات پس از فروش شش ماهه در صورت امضای تعهدنامه‌های سالانه از سوی مشتریان و سایر روش‌های تشویقی برای انعقاد قرارداد با مشتری می‌شد.
نتیجه چه شد؟ در طول دو سال بعدی کاهش قیمت سریع‌تر از افزایش درآمد پیش می‌رفت. در طول دوره رکود اقتصادی در سال 2008 سوالاتی اساسی در ارتباط با سرمایه‌گذاری و مدل کسب‌وکار برای مدیریت پیش آمده بود.
تجربه این شرکت متاسفانه موردی نادر نیست و اغلب اتفاق می‌افتد. در کنار سایر مسایل، رشد سریع شرکت به فرآیند اغوا کننده پرهزینه‌ای جهت ارزیابی فرصت‌ها مبدل شد.
به احتمال زیاد بزرگ‌ترین مشکل، عدم‌توانایی تیم رهبری در تعیین مشتریان اصلی شرکت بوده است. با وجود چنین عدم‌شفافیتی فرآیند فروش به تابعی از تلاش‌های تک تک کارکنان فروش تبدیل می‌شود و نه به یک پلت‌فرم مقیاس پذیر برای دستیابی به رشد سود آور.

اهمیت انتخاب مشتری
در این مقاله به بررسی اهمیت انتخاب مشتری و چگونگی کمک به مدیریت هوشمند فرصت‌ها جهت مقیاس دهی ابتکارات فروش شرکت‌ها می‌پردازیم. در حالی که نمونه
مورد استفاده در این مقاله یک شرکت کارآفرینی جوان است؛ اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند با استفاده از رویکردی نظامند نسبت به مدیریت فرصت‌ها از آن سود جویند.
هر شرکتی صرفنظر از اندازه، سیاست‌هایی را در پیش می‌گیرد تا مشتری به سهولت قادر به تعامل با کسب‌وکار آنان باشد. انتخاب مشتری مناسب امری ضروری است، به‌خصوص اگر منابع محدود بوده و نام تجاری شما کمتر شناخته شده باشد.
مشتری مجموعه‌ای از سفارش‌ها را برای فروشنده مطرح می‌کند. این جریان سفارش‌ها به نوبه خود همچون دومینویی تاثیری خاص بر کسب‌و‌کار دارد. با کمال تعجب تنها چند شرکت معدود (به‌خصوص شرکت‌های کارآفرینی) به طور شفاف معیار‌های اصلی انتخاب مشتری را تعیین می‌کنند.
بسیاری از مدیران این شرکت‌ها از عاملان فروش خود می‌خواهند به هر شکل ممکن با فروش به مشتریانی که قادر به پرداخت مبلغ معینی هستند «پیش روند و محصولات را تکثیر کنند». در حین استفاده مشتریان از این محصولات، شرکت به دنبال ایجاد تغییرات و برقراری فرآیندهای مرتبط با ساخت و فروش است.
این فرآیند تصادفی، مانعی بر سر راه یادگیری است و به راحتی چشم تیم رهبری را بر هر آنچه در ارتباط با تلاش‌های توسعه کسب‌و‌کار اتفاق می‌افتد، می‌بندد. از طریق انتخاب موثر مشتری، تمرکز بر خریدار صورت می‌گیرد و به این ترتیب به مشکلات و فرصت‌هایی که مشتری با آنها مواجه است پرداخته می‌شود.

اصول مدیریت فرصت
انتخاب صحیح مشتری در شرکت‌های کارآفرینی علاوه بر اینکه بر هزینه‌های عملیاتی و فرعی موثر است، بر مسیر کسب مهارت‌های سازمانی نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا کسب‌و‌کار‌ها قابلیت‌هایی را در مراحل مختلف ارتباط و تعامل با مشتری به دست می‌آورند.
انتخاب انجام معامله با یک مشتری خاص فرصت‌هایی را به‌دنبال دارد:‌ پول، زمان و افرادی که به مشتری الف اختصاص داده می‌شوند از جمله منابعی هستند که در اختیار مشتریان ب، ج و د قرار داده نمی‌شوند. مهم نیست قسمتی از بازار از نظر کارآفرین به چه اندازه رشد سریعی داشته است، سرمایه‌گذاری می‌تواند به نوبه خود نسبت به فرصت‌های موجود در بازار تغییراتی در ارزش به‌وجود آورد. علاوه بر این در یک بازار رقابتی عدم‌مدیریت فرصت‌ها در نهایت منجر به از دست دادن سرمایه و زمان و مشتریانی می‌شود که در دسته مشتریان اصلی و موثر شرکت قرار دارند و شرکت به مرور در انجام فعالیت‌هایی مهارت پیدا می‌کند که برای مشتریان ارزش کم و ناچیزی دارد.
اغلب بازارها در حال حاضر کسب‌و‌کار‌هایی را با آرایه‌ای متنوع از فرصت‌های مرتبط با مشتری در بردارند. در سویی از این طیف «خریداران معاملات» حضور دارند و در سوی دیگر «خریداران روابط». خریداران معامله، افق زمانی کوتاهی برای خرید دارند. در این بازارها عدم‌وجود هزینه‌ای برای تغییر قیمت به معنی تسهیل ایجاد تغییرات در فرآیند خرید یا فروش است.
از آنجایی که خریداران معامله سرمایه‌گذاری اندکی را به کالا یا خدمت موردنظر اختصاص می‌دهند، علاقه کمتری به بهره‌مندی از مزایای سیستم‌های وسیع‌تر (یا هزینه‌های کلی چرخه عمر محصول) که معامله به همراه دارد، نشان می‌دهند. این خریداران در وهله اول با توجه به کارآیی و قیمت کالا اقدام به خرید می‌کنند. این به معنی عدم‌علاقه آنان به کیفیت و ارزش نیست. این گروه از خریداران به‌دنبال ویژگی‌ها و کاربردهایی بیش از آنچه در حین خرید با آن مواجه هستند نبوده و ارزش کالا را در ویژگی‌های قابل‌ملاحظه در حین خرید تعریف می‌کنند.
در مقابل، خریداران روابط افق زمانی
بلند مدتی را در نظر می‌گیرند. نکته‌ای در ارتباط با محصول، خریدار و فروشنده وجود دارد که منجر به سرمایه‌گذاری‌های گسترده آنان می‌شود.
به دلیل این سرمایه‌گذاری‌ها و تغییرات در هزینه‌ها، این گروه از خریداران علاقه بیشتری به بهره‌مندی از مزایای سیستم‌های سازمانی و انتخاب یک شریک کسب‌و‌کار بلند مدت دارند. از این رو آنان به طور مشروع تمایل بیشتری نسبت به آگاهی از اطلاعات مرتبط با سازمانی که فروشنده متعلق به آن است و تعهدات و برنامه‌های آتی آن دارند.
بسیاری از مدیران، تعامل با این گروه از مشتریان را ترجیح می‌دهند و باور دارند که آنان حاضر به پرداخت قیمت بیشتری هستند و وفاداری بیشتری نسبت به سازمان خواهند داشت. اما چرخه فروش با خریداران ارتباطی به نظر طولانی‌تر و پیچیده‌تر می‌آید.
این برای سازمان‌هایی که مشکل نقدینگی دارند چالشی بزرگ محسوب می‌شود. به طور کلی خریداران معامله به‌دنبال محصولات استاندارد و سازگار هستند. این به آن معنی است که فروشندگان باید کالاهایی با سطح مناسبی از کیفیت و همچنین قیمت مناسب در اختیار این گروه قرار دهند.
از سوی دیگر خریداران ارتباطی به‌دنبال درک کیفیت و کاربرد کالا و امکان سنجی آن در طول زمان هستند.
جهت کسب موفقیت، کسب‌و‌کارهای مختلف باید برنامه فروش خود را با فرصت‌های رویارویی با مشتریان همسو کنند.
تعامل با خریداران روابط مستلزم چرخه فروش طولانی تر، ارائه محصولات ویژه مورد درخواست مشتری و خدمات پس از فروش است و در غیر این صورت اگر با خریداران معامله روبه‌رو هستید باید به دنبال راهی برای کاهش هزینه تهیه و ارائه محصول، خدمات پس از فروش آن باشید. چنین تصمیماتی پیامدهای قابل‌توجهی در حوزه مدیریت فروش، فرآیند توسعه محصول، امور مالی و سایر جنبه‌های کسب‌و‌کار خواهد داشت.

گردآوری و تحلیل داده‌های مشتری
به مثال شرکت کارآفرینی جوان باز می‌گردیم. این شرکت با گرد هم آوردن تیمی کوچک شامل مدیران و رهبران ارشد به تحلیل داده‌های مشتری اقدام کرد. با در دست داشتن اولویت‌های رقابتی مورد نیاز برای هر معامله تیم اعضای ارشد باید به ارائه سندی از ویژگی‌های یک مشتری ایده‌آل بپردازند، به طوری که از کارآیی و وجاهت سازمانی برخوردار باشد. تیم تشکیل شده در شرکت مذکور فهرستی از ویژگی‌های بالقوه مشتریان را بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از منابع عمومی و سیستم‌های مالی تهیه کرد.
متغیر‌های در نظر گرفته شده شامل درآمد مشتریان، سوددهی، تعداد کارکنان، نوع صنعت و موقعیت جغرافیایی بود. چالش فراروی شرکت‌های کوچک در زمینه در دسترس بودن این داده‌ها است. در صورتی که سازمان‌های بزرگ‌تر با توجه به تجارب پیشین و سازماندهی مکرر به سهولت داده‌های مورد نیاز را تهیه می‌نمایند.
فرآیند تهیه سندی از ویژگی‌های یک مشتری ایده‌آل ارزش بیشتری برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دارد. در واقع کمک بزرگی به تهیه چشم‌انداز مشترکی می‌کند تا مشخص شود سازمان در چه زمینه‌هایی از مهارت بیشتر
برخوردار است.

بهبود بهره‌وری فروش
تشخیص ویژگی‌های مشتری ایده‌آل تاثیر بسزایی بر روند مدیریت و فروش در سازمان‌ها دارد. مدل بهره‌وری فروش تابعی از سه عامل اصلی است. ظرفیت (توانایی نیروی فروش در جذب گروه‌های مختلف مشتریان)، میزان فروش، سود به ازای هر فروش. جهت افزایش ظرفیت فروش مدیران باید قادر باشند از نیروی انسانی به طرز کارآمدتری
استفاده کنند.
برای افزایش میزان فروش و سرعت بخشیدن به چرخه فروش مدیران باید قادر به شناسایی بهترین فرصت‌های معامله باشند.
این خروجی اصلی تجزیه و تحلیل ویژگی‌های مشتری ایده‌آل و فرآیندهای مرتبط با آن است. در نهایت اینکه برای افزایش سود فروش بدون افزایش قیمت‌ها شرکت‌ها باید بدون آسیب رساندن به فروش موثر، هزینه‌های فروش را کاهش دهند. آگاهی از ویژگی‌های یک مشتری ایده‌آل برای شرکت کارآفرین جوان درکی عمیق از روابط علت و معلولی بین فعالیت‌های داخلی و جذب و حفظ مشتری را فراهم می‌آورد. با برخورداری از چنین اطلاعاتی شرکت قادر خواهد بود منابع بیشتری را به فعالیت‌های واقعا تاثیرگذار و مهم اختصاص دهد.
البته حتی بهترین فرآیندهای شناسایی ویژگی‌های یک مشتری ایده‌آل نیز در مواردی قادر به ارائه مدل کسب‌و‌کار مناسب جهت ایجاد تغییرات موردنظر تیم مدیریتی
نیست.
در چنین مواردی داشتن درکی مناسب از ویژگی‌های اصلی دو نتیجه عمده به همراه دارد:‌ شناسایی پیوندهای موجود بین فعالیت‌های مورد نیاز توسعه کسب‌و‌کار و کمک به مدیریت در درک بیشتر پیامدهای ایجاد تغییر.
بهبود بهره‌وری پیوندی عمیقی با مدیریت فرصت‌ها دارد. هر دو زمانی رشد بهینه خواهند داشت که مدیریت و تیم فروش سازمان قادر به درک ویژگی‌های مشتریان ایده‌آل باشند.
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#5
چطور سایت ها و شرکت ها "درگاه پرداخت الکترونیک" می گیرند؟
درگاه های پرداخت الکترونیکی را می توان نقاط مجازی فروش نامیداین نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت می گیرد. خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، هرشرکت و سازمانی برای فروش محصولات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش می تواند یک درگاه پرداخت الکترونیک تهیه کند.

آنچه موقع خرید اینترنتی از فروشگاه ها و درگاه های پرداخت لازم داریم

اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک خرید اینترنتی از طریق درگاه پرداخت شامل موارد ذیل می باشد:

- شماره شانزده رقمی کارت

- CVV2"کد امنیتی برای خرید اینترنتی"Card Verification Value

- رمز دوم کارت "رمز مختص انجام امور بانکی از طریق فضای مجازی ( اینترنت)"

شرکت ها چطور خدمات "درگاه پرداخت" بانک ها را تهیه می کنند؟

در اين خدمت فروشندگان مي توانند از طريق درگاه پرداخت اينترنتي نسبت به فروش محصولات يا خدمات خود توسط كارتهاي شتابي در وب سايت اختصاصي خود اقدام نمايند. دارندگان كارتهاي شتابي پس از انتخاب كالاها يا خدمات مورد نظر خود در سايت فروشنده، از طريق لوگوي بانك به درگاه پرداخت اين بانك منتقل شده و تراكنشهاي مالي مربوط به خريد اينترنتي از طريق درگاه پرداخت بانك انجام خواهد پذيرفت.

مزاياي استفاده:

كاهش هزينه هاي فروشندگان
امكان فروش خدمات و محصولات در تمامي ساعات شبانه روز
كاهش سفرهاي درون شهري
افزايش رفاه حال مشتريان

معرفي مجموعه خدمات:

در اين سامانه امكان پرداخت هزينه هاي كالا يا خدمات در بستر اينترنت براي مشتريان فراهم مي باشد.ضمن اينكه فروشندگان مي توانند گزارشهاي كاملي از فروشهاي انجام شده در بازه هاي زماني متفاوت دريافت نمايند.

مدارک لازم:

اشخاص حقوقي
اصل و كپي شناسنامه و كارت ملي صاحبان امضاء مجاز شركت
اصل و كپي آگهي تاسيس و آگهي آخرين تغييرات شركت
اصل و كپي اساسنامه شركت
دارا بودن حساب در يكي از شعب بانك سرمايه
كپي دفترچه حساب يا دسته چك حساب جهت واريز وجوه
نامه رسمي اعلام IPسايت (سرور فروش IP Dedicated)
سفته به مبلغ 10،000،000 ريال

اشخاص حقيقي
اصل و كپي شناسنامه و كارت ملي مالك سايت
اصل و كپي سند يا اجاره نامه محل فعاليت
اصل و كپي جواز كسب يا مجوز در خصوص فعاليت در حال انجام
دارا بودن حساب در يكي از شعب بانك
كپي دفترچه حساب يا دسته چك حساب متقاضي جهت واريز وجوه
نامه رسمي اعلام IPسايت (سرور فروش IP Dedicated)
سفته به مبلغ کافی

شرايط استفاده:

- رعايت قوانين عمومي و تجارت الكترونيك جمهوري اسلامي ايران
- دارا بودن مجوزهاي شغلي معتبر حقيقي و حقوقي در زمينه فعاليت مورد نظر و اقامتگاه قانوني
- نداشتن هرگونه منع فعاليت از جانب دستگاههاي مختلف
- دارا بودن وب سايت آماده جهت فروش اينترنتي
- ارتباط بين زمينه فعاليت سايت و شرح فعاليتهاي معين شده در مجوزهاي مذكور
- فعال بودن سايت مورد نظر و كامل بودن فرآيند فروش اينترنتي شامل مشخصات كامل محصول، امكان اضافه كردن محصول به سبد خريد، انتخاب نحوه ارسال محصول و انتخاب نحوه پرداخت
- كامل بودن فرآيند ارائه خدمات و فروش كالا يا خدمات و ارسال آن به مشتري

درصورتيكه فروشگاه اينترنتي با رعايت موارد ياد شده و به صورت كامل قادر به ارائه خدمات به مشتريان باشد ، مي توانند در قالب شخص حقيقي يا حقوقي با تكميل فرم درخواست سيستم پرداخت اينترنتي كه در تمامي شعب اين بانك قابل دسترسي است ، تقاضاي خود را به شعبه تحويل نموده و شعبه پس از بررسي درخواست هاي ثبت شده با متقاضي تماس حاصل مي نمايد

فرايند درخواست فعال سازي سرويس:

- تكميل فرم درخواست درگاه پرداخت ، فرمهاي قرارداد ( در 2 نسخه ) و شرايط عمومي توسط متقاضي با مراجعه به يكي از شعب بانك

- دريافت مستندات فني مربوط به راه اندازي سيستم پرداخت اينترنتي كه توسط اداره خدمات بانكداري الكترونيك دراختيار پذيرنده اينترنتي قرار مي گيرد .

فايل هاي مذكور شامل موارد ذيل مي باشد:

مستندات فني

- يك كد انحصاري به همراه يك رمز عبور و رمز عبور كد گذاري شده براي درخواست كننده
لوگو ولينك بانك كه مي بايست در سايت متقاضي قرار گيرد
- كارت تست جهت انجام تستهاي 1 ريالي براي اتصال به سيستم درگاه پرداخت توسط درخواست كننده (خريد تستي)
- انجام تغييرات توسط درخواست كننده در وب سايت مربوطه، متناسب با مستندات فني ارسال شده
- انجام تست و اضافه كردن لوگوبانك در سايت متقاضي
- امضاء نهايي قرار داد توسط بانك و درخواست كننده در 2 نسخه كه نسخ آن مي بايست ممهور به مهر بانك و امضاء مسئول شعبه شود
- رمز درگاه پرداخت اينترنتي و يك نسخه از قرارداددر اختيار متقاضي قرار گرفته و نسخه ديگر نزد بانك باقي مي ماند.

فعال شدن سيستم پرداخت اينترنتي

توجه:
چنانچه كالا يا خدمات مورد نظر در جهت عرضه در سايت اينترنتي ياد شده همراه با چرخه فروش اينترنتي آن نباشد به درخواستهاي ثبت شده ترتيب اثر داده نخواهد شد.

در حال حاضر كارت بانكهاي عضو شتاب كه از رمز اينترنتي (رمز دوم)، تاريخ انقضاءكارت (EXPIR DATE) برخوردار و كد (CVV2) دارا باشند قابليت خريد اينترنتي از طريق درگاه پرداخت اينترنتي بانك را خواهند داشت.

صرفاً وجود كد (CVV2) بر روي كارت ها ، دليل بر امكان خريد اينترنتي نيست و مي بايست بانك صادركننده امكان خريد اينترنتي را فراهم نموده باشد.

درصورتيكه آدرسIP سرور تغييرنمود ، مي بايست طي نامه اي در سربرگ شركت/موسسه آدرس IP قديم و جديد اعلام و نامه مذكور ممهور به مهر شركت و امضاء مديران /صاحبان امضاء (هيئت مديره)شركت گردد و به شعب بانك تحويل گردد.

سقف خريد روزانه مبلغ 500،000،000 ريال مي باشد.

محدوديت در خريد اينترنتي براي ساير كارتهاي بانكي عضو شتاب ، ناشي از مسدود بودن سرويس خريد اينترنتي كارت ها از جانب بانك صادر كننده كارت مي باشد.

وجوه حاصل از فروش پس از فراخواني وب سرويس تسويه به سپرده تسويه حساب معرفي شده توسط درخواست كننده واريز خواهد شد.
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#6
مردم مراقب کلاهبرداران باشند
پیشخوان روزنامه دنیای اقتصاد ۱۳۹۴/۰۹/۰۳ ۱۷:۵۸:۲۴ بازدید: 82 بار کد خبر: DEN-967850
رئیس مرکز تجارت الکترونیکی با اعلام اینکه امروز در سطح کشور 13 هزار سایت دارای «نماد اعتماد» برای خرید اینترنتی فعالیت دارند.
محمد گرکانی نژاد پیش از ظهر امروزدر نشستی خبری افزود: بررسی ها نشان می دهد سال گذشته میزان خرید اینترنتی کشور به 52 هزار میلیارد تومان رسید که بیش از 99 درصد خرید داخلی صورت گرفته و انتظار می رود امسال شاهد رشد 50 تا 55 درصدی نسبت به سال گذشته باشیم.

به گزارش ایرنا، به گفته این مقام مسئول، براساس گزارش پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی) بسیاری از تخلفات و شکایات در معاملات اینترنتی به خریدهایی مربوط می شود که فروشنده فاقد نماد اعتماد است.

گرکانی نژاد اعلام کرد: مرکز تجارت الکترونیکی این وظیفه را برای خود قائل است که اقدامات لازم برای مسدودسازی سایت های فاقد نماد اعتماد اقدام کند که این امر طبق قانون و براساس رویه های اجرایی با سازمان های متولی همانند پلیس فتاست.

وی رشد تجارت الکترونیکی در کشور را سریع دانست و گفت: امروز کسب وکارهای اینترنتی برای تسهیل فرآیند تجاری گسترش و در قالب خرده فروشی و عمده فروشی تجلی یافته است.

وی تاکید کرد که ظرفیت معاملات اینترنتی بسیار بیشتر از حجم معاملات انجام شده در سال گذشته است.

رئیس مرکز تجارت الکترونیکی مردم را دعوت کرد تا با مراجعه به سایت www.eNAMSD.ir نسبت به سایت های دارای «نماد اعتماد»اطمینان لازم را پیدا کنند، زیرا اکنون مراجع قانونی با سایت های فاقد نماد اعتماد که در زمینه خرید و فروش کالا فعالیت دارند، برخورد و نسبت به بستن آنها اقدام می شود.

وی خواستار کنترل و شناسایی دقیق سایت های خرید کالا از سوی مردم شد و تاکید کرد: شهروندان تا زمانی که نسبت به هویت دقیق این سایتها اطمینان پیدا نکرده اند از هرگونه معامله اجتناب کنند.

گرکانی نژاد تصریح کرد: بالاترین میزان آمار تخلفات و شکایات در زمینه خرید اینترنتی مربوط به تهران است، زیرا شمار سایت های فعال در این زمینه در تهران بیش از نقاط دیگر کشور است.

وی اضافه کرد: مرکز تجارت الکترونیکی در مدت 24 تا 48 ساعت نسبت به موارد شکایات مردمی در رابطه با معامله های اینترنتی رسیدگی لازم را انجام می دهد و موارد مربوطه نیز به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع داده می شود.

نماد اعتماد از چهار سال قبل آغاز به کارکرده و در برنامه کاری مرکز تجارت الکترونیکی قرار گرفته است. این نماد به عنوان شناسنامه سایتها محسوب می شود و چنانچه از آنها شکایتی شود، می توان آن را پیگیری کرد.

وی یادآورشد که سایت های فاقد این نماد، اعتباری ندارد.
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#7
حمله اینترنتی گسترده وبسایت‌های بی‌بی‌سی را از کار انداخت
6 ساعت پیش
هم‌رسانی

Image caption
صبح پنج‌شنبه مراجعه‌کنندگان به وبسایت‌های بی‌بی‌سی با این پیغام خطا روبرو می‌شدند
همه وبسایت های بی‌بی‌سی به دلیل یک حمله اینترنتی گسترده که صبح پنج‌شنبه ۳۱ دسامبر روی داد، برای مدتی از دسترس خارج شدند.
در اثر این حمله که از ساعت هفت صبح به وقت گرینویچ آغاز شد، مراجعان به وبسایت های بی‌بی‌سی (از جمله وبسایت های سرویس جهانی به زبان های مختلف) به جای سایت مورد نظرشان، با یک پیغام خطا روبرو می شدند.
منابعی در بی‌بی‌سی گفته‌اند که سایت های این رسانه به دلیل "حمله نامتمرکز محروم سازی از سرویس (DDoS)" از دسترس خارج شده اند.
در بیانیه ای که بی‌بی‌سی پیشتر از طریق صفحه توییتر این رسانه منتشر کرده بود، مشکل سایت هایش را "مسائل فنی" اعلام کرد.
در این پیام، گفته شده بود که بی‌بی‌سی از مشکل جاری مطلع است و برای برقراری مجدد وبسایت ها، خدمات و صفحاتش تلاش می کند.
ظهر پنج‌شنبه بی بی سی در بیانیه دیگری اعلام کرد که وبسایتش "فعالیت عادی" را از سر گرفته است.
بی بی سی همچنین در این بیانیه از مخاطبان به خاطر مشکل پیش آمده عذر خواهی کرد.
البته بی‌بی‌سی هنوز این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده که حمله روز پنج‌شنبه دلیل مشکلات پیش آمده بوده است.
حمله ترافیکی
اکنون مشخص شده که حمله نامتمرکز محروم سازی از سرویس علت این دسترسی منقطع به وبسایت های بی‌بی‌سی بوده است. در این نوع حمله، با هدایت ترافیکی بیش از حد تحمل یک سایت به سمت آن، صفحه از دسترس خارج می شود.
این حمله وبسایت اصلی بی‌بی‌سی و سایت های اینترنتی وابسته به آن از جمله سرویس آی پلیر (ویژه پخش برنامه های رادیو و تلویزیون داخلی بی‌بی‌سی بر اساس تقاضای مخاطبین) و برنامه رادیو برای موبایل را از دسترس خارج کرده بود.
واکنش به این حمله در رسانه های اجتماعی بسیار سریع بود. بسیاری از مخاطبان بی‌بی‌سی از این رسانه خواستند که زودتر وبسایت هایش را آنلاین کند. آنها همچنین نسبت به طولانی شدن زمان حل این مشکل انتقاد داشتند.
تا ساعت ۱۰:۳۰ گرینویچ سایت بی‌بی‌سی دوباره قابل دسترس بود هر چند باز شدن بعضی از صفحه ها بیش از حد معمول طول می کشید.
در سال ۲۰۱۴، آی پلیر بی‌بی‌سی و بعضی از وبسایت های وابسته به آن، تقریبا در کل تعطیلات آخر هفته قابل دسترس نبودند و علت آن مشکلی در پایگاه اطلاعاتی مربوط به خدمات درخواستی تلویزیون اعلام شد.
 

ازاد

Well-Known Member
کاربر فعال
#8
۲۰ عامل که بر اولین برداشت بازدیدکنندگان از وبسایت شما تاثیر می‌گذارد
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ نیلوفر کل واخی
عوامل تاثیرگذار در وبسایت

زمانی که شخصی برای اولین بار از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، برداشت اولیه‌ی آن‌ها در همان زمان شکل می‌گیرد. به وجود آمدن یک برداشت خوب از یک وب‌سایت برای اولین بار، به میزان زیادی، احتمال بازگشت دوباره ی فرد بازدیدکننده را برای مشاهده‌ی مجدد وب‌سایت افزایش می‌دهد. یک برداشت بد برای اولین بار، به سختی قابل جبران است.
در اینجا، به ۲۰ عاملی اشاره می‌کنیم که بر روی برداشت بازدیدکننده‌ی وب‌سایت شما در لحظه‌ی اولیه‌ی مشاهده‌ی وب‌سایت، تاثیر می‌گذارد.

۱- مدت زمان بارگذاری
بیشتر ما صبر و تحمل کمی داریم و صفحات وب‌سایتی که با سرعت پایین بارگذاری می‌شوند، باعث می‌شود که دوباره به آن وب‌سایت سر نزنیم. از طرف دیگر، صفحاتی که با سرعت بالا بارگذاری می‌شوند، بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا با دانستن این مسئله که لازم نیست برای بارگذاری هر یک از صفحات وب‌سایت برای مدت زمان طولانی صبر کنند، مجددا به وب سایت شما سر بزنند.

۲- دریافت پیام خطا
اگر بازدیدکنندگان جدید در وب‌سایت شما با پیام خطا روبرو شوند و قادر نباشند تا به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند، مطمئنا تحت تاثیر مثبتی قرار نمی‌گیرند و دوباره به وب‌‌سایت شما باز نمی‌گردند.

۳- رنگ‌ها
مسلما ظاهر وب‌سایت شما می‌تواند از عواملی باشد که بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان از وب‌سایت تاثیر بگذارد. رنگ‌های استفاده شده در وب‌سایت می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی جذابیت کلی وب‌سایت شما بگذارد. انتخاب ترکیب رنگ‌های مناسب می‌تواند دشوار باشد، اما خوشبختانه ابزارهایی بصورت آنلاین وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

۴- لوگو/علامت تجاری
یکی از عوامل دیگر که در ظاهر کلی وب‌سایت شما تاثیرگذار است، استفاده از لوگو و علامت تجاری مناسب است. مهم‌تر از همه، لوگوی شما باید به تجارت شما به گونه‌ای کمک کند که مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت شما جذب کند.

۵- تصاویر header
تصاویر header می‌توانند تاثیر بسیاری بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان داشته باشند. ممکن است بسیاری از افراد، به تصاویری بزرگی که در ابتدای صفحه برای وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده می‌شوند، علاقه نداشته باشند، اما بسیاری از طراحان وبلاگ‌ها، از این تصاویر بزرگ استفاده می‌کنند که نتیجه‌ی بسیار موفقیت آمیزی برای آن‌ها در پی داشته است.

۶- تایپوگرافی
تایپوگرافی و نوع فونت مورد استفاده در وب‌سایت نیز از عواملی هستند که تاثیرات نامحسوسی بر روی اولین برداشت از وب‌سایت می‌گذارند. ایجاد تغییر در تایپوگرافی ممکن است تغییر چندانی ایجاد نکند، اما به هر حال، در ظاهر وب‌سایت تفاوت ایجاد می‌کند.

۷- چیدمان صفحه
یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی، چیدمان می‌باشد. هر گونه چیدمانی که شما استفاده می‌کنید، باید بتواند به جلب توجه خواننده نسبت به مواردی بپردازد که بیشترین اهمیت را دارند. چیدمان می‌تواند نه تنها برای ایجاد یک طراحی جذاب مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه استفاده از وب‌سایت را نیز برای بازدیدکنندگان آسان‌تر کند. بسیاری از وب‌سایت‌ها از طراحی‌های نسبتا استاندارد استفاده می‌کنند، اما بهترین روش برای پابرجا نگه داشتن وب‌سایت، استفاده از چیدمان‌های خلاقانه است. البته باید اطمینان داشته باشید که استفاده از چیدمان‌های خلاقانه بتواند به تاثیرگذاری وب سایت شما بیافزاید نه این که از جذابیت آن بکاهد.

۸- تبلیغات
یکی از مواردی که به ایجاد یک برداشت بد برای بازدیدکننده‌ی شما منجر می‌شود، داشتن وب‌سایتی است که سرتاسر آن را تبلیغات در بر گرفته است. امروزه اکثر کاربران اینترنت، توقع وجود تبلیغات در میان بیشتر وب‌سایت‌ها را دارند، اما تعداد زیاد تبلیغات، استفاده از تبلیغات نادرست، و قرار دادن تبلیغات سطح پایین، می‌تواند عاملی برای روی برگرداندن بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما باشد.
به عنوان یک قانون کلی، شما باید از قرار دادن تبلیغات در قسمت‌هایی که سبب می‌شود با استفاده‌ی بازدیدکنندگان از محتوای وب‌سایت تداخل پیدا کند، اجتناب کنید. تبلیغات متحرک نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند به راحتی به ایجاد حواس‌پرتی در میان بازدیدکنندگان بپردازد.

۹- اعتبار شما
برخی از اولین بازدیدکنندگان قبل از اولین بازدید، با شما و وب‌سایت شما آشنایی دارند. در بسیاری از موارد، ممکن است در مورد شما در وب‌سایت دیگری که به شما ارتباط دارد، مطلبی خوانده باشند. این مورد در میان وبلاگ‌نویسان بسیار رایج است. اگر یک بازدید کننده، توصیه‌نامه‌ی مثبتی در مورد شما، پیش از بازدید از وب‌سایت شما خوانده باشد، شما در ذهن آن بازدیدکننده کمی اعتبار کسب کرده‌اید که می‌تواند بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان تاثیر بگذارد.

۱۰- سهولت در مسیریابی و نویگیشن
احتمالا همه‌ی ما وارد وب‌سایت‌هایی شده‌ایم که به نظر می‌رسند دارای محتوای مناسبی هستند و ما تمایل به مطالعه‌ی آنها داریم، اما نمی‌توانیم آن چیزی را که می‌خواهیم در وب‌سایت پیدا کنیم. در حقیقت هیچ چیز به اندازه‌ی نویگیشن ضعیف در یک وب‌سایت، خسته‌کننده نیست. از طرف دیگر، نویگیشن سازماندهی شده می‌تواند به بازدیدکنندگان کمک کند تا در استفاده از وب‌سایت، تجربه‌های مثبتی کسب کنند.

۱۱- شفاف‌سازی اهداف
بازدیدکنندگان جدید باید قادر باشند تا به سرعت هدف اصلی وب‌سایت شما را تشخیص دهند. بسیاری از وب‌سایت‌ها به شکل تاثیرگذاری این مسئله را در میان عنوان تجاری خود گنجانده و از کلمات رمزی و توصیفی کوتاه استفاده کرده‌اند که هدف اصلی وب‌سایت را به صورت خلاصه بیان می‌کند. همچنین صفحه‌ی درباره‌ی ما نیز می‌تواند برای اهداف ارتباطی بسیار مفید باشند.

۱۲- استفاده از موارد غیرحرفه‌ای
برخی موارد مانند استفاده از تصاویر متحرک GIF با کیفیت پایین، می‌تواند به ایجاد برداشت منفی برای اولین بازدید منجر شود. بطور کلی، استفاده از هر چیزی که به نظر برسد وب‌سایت شما ۱۰ سال پیش طراحی شده است می‌بایست اجتناب شود.

۱۳- کیفیت عکس‌ها و تصاویر
بسیار شگفت انگیز است که یک عکس یا گرافیک با کیفیت بالا تا چه حد می‌تواند بر روی یک طراحی تاثیرگذار باشد. خوشبختانه، منابع بسیاری به صورت آنلاین، برای دریافت عکس‌های با کیفیت وجود دارند و حتی برخی از آن‌ها رایگان هستند.

۱۴- دسترس‌پذیری
دسترس‌پذیری، موضوعی اصلی در طراحی وب‌سایت است. واقعیت این است که همه‌ی بازدیدکنندگان شما، در قالب بازدیدکنندگان معمولی نمی‌گنجند. برخی از آن‌ها دارای معلولیت هستند، برخی دیگر از مرورگرهای قدیمی استفاده می‌کنند، برخی از سرعت اینترنت پایین‌تری برخوردارند و…. اگر وب‌سایت شما برای بازدیدکننده قابل دسترس نباشد، مطمئنا به ایجاد یک برداشت بد از وب‌سایت شما منجر می‌شود.

۱۵- پاپ‌آپ و پاپ‌آندر
بیشتر کاربران اینترنت در حال حاضر از نوعی مسدودکننده برای پاپ‌آپ‌ها استفاده می‌کنند. اما برخی از وب‌سایت‌ها همچنان از پاپ‌آپ‌ها استفاده می‌کنند. بیشتر بازدیدکنندگان از پاپ‌آپ‌ها استقبال نمی‌کنند و همین مسئله می‌تواند به ایجاد یک برداشت بد منجر شود. اگرچه برخی از وب‌سایت‌ها از پاپ‌آپ‌ها به شکل موثری استفاده می‌کنند، اما این موردی است که شما باید قبل از استفاده، مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

۱۶- فایل‌های صوتی و تصویری
هرچه استفاده از اینترنت‌های پرسرعت توسط کاربران افزایش پیدا می‌کند، استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری نیز رواج بیشتری پیدا می‌کند. برخی از بازدیدکنندگان به استفاده از این موارد علاقه دارند و موفقیت وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب نیز بر این مسئله دلالت می‌کند. قانون کلی در مورد استفاده از وب‌سایت‌های صوتی و تصویری این است که این وب‌سایت‌ها نباید به خودی خود و بدون انتخاب کاربران، شروع به بارگذاری فایل‌ها کنند.

۱۷- وابستگی‌ها
بازدیدکنندگان ممکن است تازه با وب‌سایت شما آشنا شده باشند، اما زمانی که متوجه روابط و وابستگی‌های شما به افراد یا نهادهایی که برای آن‌ها احترام قائل هستند می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر بازدیدکنندگان در مورد صلاحیت و قابلیت یک وب‌سایت سوالاتی در ذهن داشته باشند، روابط آن‌ها با شرکت‌های شناخته شده‌ می‌تواند تاثیر زیادی بر روی اولین برداشت آنها داشته باشد.

۱۸- کیفیت محتوا
مشخص است که نمی‌توان کیفیت محتوا را از این لیست کنار گذاشت. محتوای وب‌سایت از تاثیر قابل توجهی بر روی بازدیدکنندگان وب‌سایت برخوردار است که این تاثیر به مدت چند دقیقه پابرجا باقی می‌ماند. این مورد، یکی از عوامل مهم، به خصوص برای وبلاگ‌ها محسوب می‌شود. بازدیدکننده‌ای که برای اولین بار به محتوای قابل‌توجهی برخورد می‌کند، با تصور مثبتی که از اولین بازدید خود داشته است، این وب‌سایت را به یاد می‌آورد.

۱۹- لحن
علاوه بر محتوای اصلی، لحن محتوا نیز می‌تواند بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان از وب‌سایت تاثیرگذار باشد. بسیاری از وبلاگ‌ها از محتوای بسیار قوی برخوردارند اما متاسفانه وبلاگ‌نویس از لحن منفی در آن‌ها استفاده می‌کند و همین مسئله سبب ایجاد برداشت نادرست می‌گردد.

۲۰- فلش اینترو
چه مثبت و چه منفی، فلش اینترو می‌تواند بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان از وب‌سایت تاثیر بگذارد. فلش اینتروها در وب‌سایت‌ها، در صنعت‌های به خصوص، جایگاه ویژه‌ای دارند، مانند وب‌سایت‌های مربوط به فیلم‌ها. حتی اگر بازدیدکنندگان انتظار وجود فلش اینتروها در یک وب‌سایت را از شما داشته باشند، بهتر است تا از استفاده از آن‌ها اجتناب کنید.
 
بالا